Page 163 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: učenje in poučevanje na daljavo - izkušnje, problemi, perspektive. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2022. Digitalna knjižnica, Dissertationes 43
P. 163
pr iložnosti in izzivi profesionalnega učenja in sodelovanja r avnateljev v sloveniji

fesionalnega učenja, poznavanje in razumevanje novih izsledkov raziskav
in teorije vodenja, razvojno načrtovanje, opazovanje pouka, delo z ljudmi.
Prav tako vemo, da se vloga ravnateljev kot sistemskih vodij v Sloveniji kre-
pi (primerjaj npr. Japelj Pavešič et al., 2019; Čagran, 2019; Arzenšek Konja-
jeva in Likon, 2021).

3 Metodologija
Raziskavo smo osnovali s pomočjo triangulacije, pri čemer smo kombini-
rali različne raziskovalne pristope (kvantitativnega z uporabo vprašalni-
kov in kvalitativnega z izvedbo fokusnih skupin) ter različne vire (ravnate-
lji, strokovni delavci).

3.1 Udeleženci
V kvantitativnem delu raziskave (odgovarjanje na vprašalnik) je sodelova-
lo 162 (od 808) ravnateljev VIZ, od tega je bilo 25 % moških in 75 % žensk. V
povprečju so bili udeleženci v raziskavi na delovnem mestu ravnatelja za-
posleni približno 11 let (M = 11,12, SD = 7,9). Kar 29,5 % vključenih v razi-
skavo je v svojem prvem mandatu ravnateljevanja (do pet let na delovnem
mestu ravnatelja), 8,8 % pa jih je na delovnem mestu ravnatelja več kot 20
let. Večina ravnateljev prihaja iz osnovnih šol (55,1 %), dobra četrtina jih je
ravnateljev v vrtcih (26,5 %), iz srednjih šol (gimnazije, srednje poklicne ali
strokovne šole) pa jih prihaja 15,4 %.

V sedmih fokusnih skupinah (dve z ravnatelji vrtcev, dve z ravnate-
lji srednjih šol, tri z ravnatelji osnovnih šol) je sodelovalo 31 ravnateljev, od
tega osem iz vrtcev, 13 iz osnovnih šol in 10 iz srednjih šol.

3.2 Pripomočki in postopek zbiranja in obdelave podatkov
Za zbiranje podatkov smo uporabili na novo razvit vprašalnik, predhod-
no pilotiran in z ustreznimi psihometričnimi značilnostmi. Osnovno
izhod­ išče za pripravo vprašalnika so bila dognanja iz novejših znanstve-
nih virov in raziskav doma ter v tujini in standardi ter kazalniki kakovo-
sti, konkretneje standardi vodenja v vrtcih in šolah (Brejc in Čagran, 2019)
ter standardi profesionalnega učenja in sodelovanja učiteljev (Krapše et al.,
2019). Vprašalnik za ravnatelje je bil razdeljen na pet vsebinskih sklopov:

− vodenje profesionalnega učenja in sodelovanja;

163
   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168