Page 349 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: medsebojni vplivi raziskovanja in prakse. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2021. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 349
povzetki ■ summaries
Manja Veldin, Ana Mlekuž
Ustvarjanje vključujoče šolske kulture:
usposabljanje po meri ravnateljev_ic
Vse večja raznolikost postavlja pred nas nove izzive in priložnosti za napre-
dek, tako v širši družbi, kot v šolah. V šolah se z novo situacijo soočajo vsi
deležniki, ravnatelji_ce pa naj bi imeli ključno vlogo pri ustvarjanju vklju-
čujoče šolske kulture, ki je nujno potrebna za napredek vseh posameznikov.
Cilj naše študije je bil raziskati potrebe ravnateljev_ic osnovnih in srednjih
šol po usposabljanju na področju inkluzivnega izobraževanja in tako zago-
toviti ozadje za nadaljnji razvoj programov poklicnega razvoja, ki bi lahko
podprli te specifične potrebe. V raziskavi je sodelovalo 107 ravnateljev_ic iz
slovenskih osnovnih in srednjih šol. Izpolnili_e so novonastali vprašalnik,
ki je zajemal štiri vsebinske sklope (predhodno strokovno usposabljanje,
značilnosti usposabljanj z največjim doprinosom k vodenju šole, zaznane
potrebe po usposabljanju na področjih povezanih z ustvarjanjem vključu-
joče šolske kulture ter demografske podatke). Naše ugotovitve kažejo, da
med odgovori ravnateljev_ic srednjih in osnovnih šol ni značilnih razlik v
poročanju o predhodnem strokovnemu usposabljanju ter v povprečno iz-
raženih potrebah preko vseh področij ustvarjanja vključujoče šolske klime.
Navkljub temu, da je večina ravnateljev_ic že sodelovala na izobraževanju
na tem področju, izražajo visoke potrebe po dodatnih znanjih preko vseh
področij. Kot najbolj nujne teme ravnatelji_ce izpostavljajo pripravo šol-
skega osebja na primerno odzivanje na različnost učencev_k, razvijanje in
udejanjenje jasnih pravil za osebje ter spodbujanje vključujočih učnih pra-
ks učiteljev_ic. Najmanj potreb po usposabljanju izražajo pri razvoju zave-
danja o lastnih (ne)vključujočih praksah in prepričanjih o raznolikosti in
inkluziji ter ozaveščanjem drugih o le-teh. Prav tako se čutijo kompeten-
tni_e pri ustvarjanju nediskriminatornega fizičnega okolja. Rezultati štu-
dije bi lahko služili kot osnova za pripravo usposabljanja, ki bi bilo osnova-
no na realnih situacijah in zaznanih potrebah.
Ključne besede: profesionalni razvoj ravnateljev_ic, vključujoča šolska kul-
tura, zaznane potrebe, usposabljanje
Creating an inclusive school culture:
tailor-made training for principals
Increasing diversity presents us with new challenges and opportunities for
progress, both in the wider society and in schools. In schools, all stakehold-
ers face the new situation, and principals are expected to play a key role in
creating an inclusive school culture that is essential for the advancement
349
Manja Veldin, Ana Mlekuž
Ustvarjanje vključujoče šolske kulture:
usposabljanje po meri ravnateljev_ic
Vse večja raznolikost postavlja pred nas nove izzive in priložnosti za napre-
dek, tako v širši družbi, kot v šolah. V šolah se z novo situacijo soočajo vsi
deležniki, ravnatelji_ce pa naj bi imeli ključno vlogo pri ustvarjanju vklju-
čujoče šolske kulture, ki je nujno potrebna za napredek vseh posameznikov.
Cilj naše študije je bil raziskati potrebe ravnateljev_ic osnovnih in srednjih
šol po usposabljanju na področju inkluzivnega izobraževanja in tako zago-
toviti ozadje za nadaljnji razvoj programov poklicnega razvoja, ki bi lahko
podprli te specifične potrebe. V raziskavi je sodelovalo 107 ravnateljev_ic iz
slovenskih osnovnih in srednjih šol. Izpolnili_e so novonastali vprašalnik,
ki je zajemal štiri vsebinske sklope (predhodno strokovno usposabljanje,
značilnosti usposabljanj z največjim doprinosom k vodenju šole, zaznane
potrebe po usposabljanju na področjih povezanih z ustvarjanjem vključu-
joče šolske kulture ter demografske podatke). Naše ugotovitve kažejo, da
med odgovori ravnateljev_ic srednjih in osnovnih šol ni značilnih razlik v
poročanju o predhodnem strokovnemu usposabljanju ter v povprečno iz-
raženih potrebah preko vseh področij ustvarjanja vključujoče šolske klime.
Navkljub temu, da je večina ravnateljev_ic že sodelovala na izobraževanju
na tem področju, izražajo visoke potrebe po dodatnih znanjih preko vseh
področij. Kot najbolj nujne teme ravnatelji_ce izpostavljajo pripravo šol-
skega osebja na primerno odzivanje na različnost učencev_k, razvijanje in
udejanjenje jasnih pravil za osebje ter spodbujanje vključujočih učnih pra-
ks učiteljev_ic. Najmanj potreb po usposabljanju izražajo pri razvoju zave-
danja o lastnih (ne)vključujočih praksah in prepričanjih o raznolikosti in
inkluziji ter ozaveščanjem drugih o le-teh. Prav tako se čutijo kompeten-
tni_e pri ustvarjanju nediskriminatornega fizičnega okolja. Rezultati štu-
dije bi lahko služili kot osnova za pripravo usposabljanja, ki bi bilo osnova-
no na realnih situacijah in zaznanih potrebah.
Ključne besede: profesionalni razvoj ravnateljev_ic, vključujoča šolska kul-
tura, zaznane potrebe, usposabljanje
Creating an inclusive school culture:
tailor-made training for principals
Increasing diversity presents us with new challenges and opportunities for
progress, both in the wider society and in schools. In schools, all stakehold-
ers face the new situation, and principals are expected to play a key role in
creating an inclusive school culture that is essential for the advancement
349