Page 290 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: medsebojni vplivi raziskovanja in prakse. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2021. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 290
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju: medsebojni vpliv r aziskovanja in pr akse

Zaključek
Leta 2020 je ob spomladanskem zaprtju šol leta postalo jasno, da je pot-
rebno nemudoma razviti nov pristop k izobraževanju na daljavo in hkra-
ti pripraviti repozitorij učnih gradiv za takšno učenje in poučevanje. Slove-
nija je premajhna, da bi takšno zbirko imela že pripravljeno, zato jo je bilo
potrebno čim prej zgraditi.

Razlagamo.si (b.d.) uokvirjajo teoretična izhodišča obrnjene učilni-
ce, odprtih izobraževalnih virov in poučevanja in učenja z razumevanjem.
Portal Razlagamo.si deluje po principu multiplikativne rastoče profesio-
nalne skupnosti, znotraj katere se delijo gradiva in izmenjujejo izkušnje
med študenti, učitelji in visokošolskimi učitelji. Vključevanje je prostovolj-
no, a vključitev pomeni zavezo k aktivnem delu. Solidarnost, ki je po naravi
omejena na manjše kolektive (npr. šole), kjer učitelji pomagajo in nesebič-
no delijo pripravljena gradiva, se dviga na nivo nacionalnega portala. Sku-
pna izobraževalna točka ima ambicije postati slovenska edupedija, delujo-
ča po principu wikipedije.

Ugotovljenih je bilo že več značilnosti kakovostnih izobraževalnih vi-
deoposnetkov (npr. Guo et al., 2014; Hew at al, 2020; Lipomi, 2020). Mayer s
sodelavci (2020) je pregledal več študij in ugotavlja, da značilnosti kakovo-
stnih video posnetkov vključujejo upoštevanje principa usmerjanja pogle-
da, princip generativne dejavnosti, principa dinamičnega risanja in princip
perspektive (ibid: 837). Clark s sodelavci (2016: 120) pa dodatno poudari, da
se ljudje iz video posnetka učijo bolje, če je v njem manj zavajajočih elemen-
tov (princip zavajajočih elementov). Primerjava z ugotovitvami raziskav o
kriznem poučevanju na daljavo je pokazala, da video razlage s portala Raz-
lagamo.si ponujajo kakovostno gradivo za učenje po pristopu obrnjene
učilnice, saj v velikem deležu sledijo kitajskim smernicam ustreznosti vse-
bine, primernosti stopnje težavnosti, ustreznosti strukture, trajnosti izbra-
nega medija in ustreznosti organiziranja virov (Huang et al., 2020; Pestano
Pérez et al., 2020), predvsem pa utirajo popolnoma novo pot na tem podro-
čju tako v Sloveniji kot v mednarodni skupnosti.

Na podlagi analize portala Razlagamo.si v ospredje postavljamo še
naslednje dodatne smernice, ki so lahko v pomoč pri nadaljnji pripravi gra-
div: spodbujanje aktivne vloge učencev z interaktivnimi gradivi, vključe-
vanje razvijanja konceptualnega razumevanja, osmišljena izbira tehnične-
ga orodja, dovolj kratki posnetki (do 6 minut). Kot priložnosti za izboljšavo
bi navedli večjo vsebnost strukture, konceptualnega znanja in nesimbolne
reprezentacije. Pozornost je treba nameniti tudi vidnosti učitelja in izogi-

290
   285   286   287   288   289   290   291   292   293   294   295