Page 248 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: medsebojni vplivi raziskovanja in prakse. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2021. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 248
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju: medsebojni vpliv r aziskovanja in pr akse
izvajam redno«; »5 = Redno meditiram oziroma izvajam podobne notranje
vaje«). Odgovori so bili rekodirani v dihotomni spremenljivki: notranje vaje
in telesne vaje, pri čemer je 1 – izvajanje notranjih ali telesnih vaj (redno ali
občasno, vključuje odgovore 4 in 5) in 0 – neizvajanje notranjih ali telesnih
vaj (vključuje odgovore 1, 2 in 3).
Poklic. Udeleženci so v demografskem sklopu odgovarjali na odprto
postavko: »Kaj ste po poklicu?«. Odgovori so razdeljeni v 3 skupine: (i) uči-
telji, (ii) zdravstveno osebje in (iii) drugi poklici. Primer poklicev v skupini
»učitelji«: učiteljica, profesor in profesorica razrednega pouka. Primer pok-
licev v skupini »zdravstveno osebje«: zdravstveni tehnik, zdravnik, medi-
cinska sestra. V skupini »drugi poklici« so vsi poklici, ki niso sodili v sku-
pini učiteljev ali zdravstvenega osebja (npr. frizer, kemijski tehnik, natakar,
pravnik itd.).
Postopek
Aprila 2020 so udeleženci prvega zajema podatkov raziskave »Učinek raz-
vijanja čustvenih kompetenc na posameznikovo psihološko funkcionira-
nje v času pandemije« reševali spletno baterijo vprašalnikov na portalu 1ka.
Reševanje je potekalo med 8. 4. 2020 in 28. 4. 2020. Vabilo k reševanju je
bilo posredovano preko e-pošte in socialnih omrežij (npr. Facebook). Pred
začetkom reševanja so bili udeleženci seznanjeni z namenom raziskave,
njihovo vlogo in soglasjem za zbiranjem podatkov v raziskovalne namene
ter analizo na skupinski ravni. Povprečen čas reševanja je znašal 13 minut
in 26 sekund. Celotni vzorec prvega zajema podatkov vključuje odgovore
364 udeležencev. Ker pa so nas v pričujočem prispevku zanimali odgovo-
ri udeležencev, ki so v času prve epidemije v Sloveniji opravljali svoj poklic,
smo izločili odgovore študentov, upokojencev in nezaposlenih.
Analize
Podatke smo analizirali v programu IBM SPSS Statistics 27. Izračunali smo
opisne statistike, korelacije med spremenljivkami, multivariatne analize
variance (MANOVA), Mann Whitney U teste in Studentove t-teste. Po pre-
verjanju predpostavk za izvedbo MANOVE smo izločili 4 udeležence, ki
so predstavljali multivariatne osamelce. Ostalim predpostavkam je bilo za-
doščeno. Končni vzorec za analize je vključeval 242 udeležencev. Z MANO-
VO smo preverjali, če se je psihološko funkcioniranje učiteljev razlikova-
lo od psihološkega funkcioniranja zdravstvenega osebja in drugih poklicev.
Razlike med udeleženci, ki izvajajo notranje in/ali telesne vaje ter tistimi, ki
248
izvajam redno«; »5 = Redno meditiram oziroma izvajam podobne notranje
vaje«). Odgovori so bili rekodirani v dihotomni spremenljivki: notranje vaje
in telesne vaje, pri čemer je 1 – izvajanje notranjih ali telesnih vaj (redno ali
občasno, vključuje odgovore 4 in 5) in 0 – neizvajanje notranjih ali telesnih
vaj (vključuje odgovore 1, 2 in 3).
Poklic. Udeleženci so v demografskem sklopu odgovarjali na odprto
postavko: »Kaj ste po poklicu?«. Odgovori so razdeljeni v 3 skupine: (i) uči-
telji, (ii) zdravstveno osebje in (iii) drugi poklici. Primer poklicev v skupini
»učitelji«: učiteljica, profesor in profesorica razrednega pouka. Primer pok-
licev v skupini »zdravstveno osebje«: zdravstveni tehnik, zdravnik, medi-
cinska sestra. V skupini »drugi poklici« so vsi poklici, ki niso sodili v sku-
pini učiteljev ali zdravstvenega osebja (npr. frizer, kemijski tehnik, natakar,
pravnik itd.).
Postopek
Aprila 2020 so udeleženci prvega zajema podatkov raziskave »Učinek raz-
vijanja čustvenih kompetenc na posameznikovo psihološko funkcionira-
nje v času pandemije« reševali spletno baterijo vprašalnikov na portalu 1ka.
Reševanje je potekalo med 8. 4. 2020 in 28. 4. 2020. Vabilo k reševanju je
bilo posredovano preko e-pošte in socialnih omrežij (npr. Facebook). Pred
začetkom reševanja so bili udeleženci seznanjeni z namenom raziskave,
njihovo vlogo in soglasjem za zbiranjem podatkov v raziskovalne namene
ter analizo na skupinski ravni. Povprečen čas reševanja je znašal 13 minut
in 26 sekund. Celotni vzorec prvega zajema podatkov vključuje odgovore
364 udeležencev. Ker pa so nas v pričujočem prispevku zanimali odgovo-
ri udeležencev, ki so v času prve epidemije v Sloveniji opravljali svoj poklic,
smo izločili odgovore študentov, upokojencev in nezaposlenih.
Analize
Podatke smo analizirali v programu IBM SPSS Statistics 27. Izračunali smo
opisne statistike, korelacije med spremenljivkami, multivariatne analize
variance (MANOVA), Mann Whitney U teste in Studentove t-teste. Po pre-
verjanju predpostavk za izvedbo MANOVE smo izločili 4 udeležence, ki
so predstavljali multivariatne osamelce. Ostalim predpostavkam je bilo za-
doščeno. Končni vzorec za analize je vključeval 242 udeležencev. Z MANO-
VO smo preverjali, če se je psihološko funkcioniranje učiteljev razlikova-
lo od psihološkega funkcioniranja zdravstvenega osebja in drugih poklicev.
Razlike med udeleženci, ki izvajajo notranje in/ali telesne vaje ter tistimi, ki
248