Page 131 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: medsebojni vplivi raziskovanja in prakse. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2021. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 131
vizualno in besedilno spletno nasilje v osnovni in srednji šoli ...

venščine, matematike, prvega tujega jezika) in ne učnega uspeha iz učenče-
vega spričevala ali redovalnice.

Komponente jeze (internalizacija jeze, eksternalizacija jeze, nad-
zor jeze) v vseh regresijskih modelih pomembno prispevajo k pojasnjeva-
nju variance vizualnega nasilja in besedilnega nasilja. Eksternalizacija jeze
je pozitiven napovednik besedilnega nasilja v OŠ in SŠ, kar kaže, da viš-
ja eksternalizacija jeze napoveduje pogostejše izvajanje besedilnega nasi-
lja. Podobno se kaže tudi pri napovedovanju vizualnega nasilja v OŠ in SŠ,
vendar ob vnosu spremenljivk doživljanja odnosov, viktimizacije in nasi-
lja na naslednjih korakih, eksternalizacija jeze izgubi statistično značilnost.
Internalizacija jeze je mejno značilen pozitiven napovednik besedilnega na-
silja v SŠ, kar nakazuje, da višja internalizacija jeze pomeni več izvajanja
besedilnega nasilja. Nadzor jeze se je pokazal kot negativni napovednik iz-
vajanja vizualnega nasilja v osnovni šoli, kar pomeni, da je izvajanje vizu-
alnega nasilja v osnovni šoli lahko povezano s pomanjkljivim nadzorom
jeze, ki se jo učenci učijo obvladovati. Omenjeni rezultati komponent jeze
kot napovednikov so v skladu z raziskavami, ki ugotavljajo, da je izvajanje
SMVN povezano z doživljanjem jeze (Aricak in Ozbay, 2016; Kowalski et
al., 2014; Wang et al., 2017) in da komponente jeze podobno napovedujejo
tradicionalne oblike nasilnega vedenja (telesno, besedno, odnosno) (Košir
et al., 2020). Komponente jeze večinoma izgubijo statistično značilnost ob
vnosu nekaterih drugih spremenljivk (predvsem nasilja in viktimizacije),
kar pomeni, da je varianca, ki bi jo v napovedovanju izvajanja SMVN po-
jasnile komponente izražanja jeze, že zajeta v spremenljivkah SMVN. Obe-
nem pa lahko to nakazuje na delno prekrivanje konceptov izražanja jeze in
izvajanja ter doživljanja SMVN.

Samozaznana priljubljenost in zaznana opora s strani vrstnikov sta bili
uporabljeni kot meri doživljanja vrstniških odnosov. Samozaznana prilju-
bljenost se je izkazala kot pozitiven napovednik vizualnega nasilja v OŠ in
SŠ ter besedilnega nasilja v SŠ. Torej, učenci, ki se zaznavajo kot bolj prilju-
bljene, poročajo o višjih ravneh izvajanja vizualnega in besedilnega nasilja.
Omenjena ugotovitev je v skladu z literaturo (Bayraktar in Wright, 2021),
kar nakazuje, da samozaznana priljubljenost v razredu učence lahko opo-
gumlja za izvajanje nasilja. Zaznana opora s strani vrstnikov negativno na-
poveduje besedilno nasilje v SŠ, kar pomeni, da nižja zaznana opora na-
poveduje več izvajanja besedilnega nasilja, kar je v skladu z dosedanjimi
ugotovitvami (Calvete et al., 2010; Williams in Guerra, 2007). Ker je zazna-
na opora bila napovednik samo v eden izmed regresijskih modelov, je mo-

131
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136