Page 129 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: medsebojni vplivi raziskovanja in prakse. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2021. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 129
vizualno in besedilno spletno nasilje v osnovni in srednji šoli ...

uporabe socialnih omrežij v tem koraku izgubi statistično značilnost. Sku-
paj napovedniki pojasnijo 48 % variance besedilnega nasilja, pri čemer je
najmočnejši napovednik vizualno nasilje. Valence napovednikov kažejo, da
so učenci z višjo eksternalizacijo jeze, nižjo zaznano oporo s strani vrstni-
kov, višjo samozaznano priljubljenostjo, višjo besedilno viktimizacijo, viš-
jo vizualno viktimizacijo in višjim vizualnim nasiljem tisti, ki v višji meri
poročajo o izvajanju besedilnega nasilja. Valenca napovednikov prav tako
kaže, da fantje v primerjavi z dekleti poročajo o več izvajanju besedilnega
nasilja. Spremenljivka internalizacija jeze, ki je mejno statistično značilna
pri α < 0,10, nakazuje, da višje ravni internalizacije jeze napovedujejo več
besedilnega nasilja.

Diskusija
Namen pričujočega prispevka je bil preveriti, kako posamezne značil-
nosti učencev napovedujejo izvajanje vizualnega in besedilnega spletnega
medvrstniškega nasilja (SMVN) pri osnovnošolcih in srednješolcih. Pre-
učila sva napovedno vrednost demografskih spremenljivk (spol, šolski us-
peh, čas aktivne uporabe socialnih omrežij), komponent jeze (internalizaci-
ja jeze, eksternalizacija jeze, nadzor jeze), doživljanja vrstniških odnosov
(samozaznana priljubljenost, zaznana opora s strani vrstnikov) in izkušenj
s spletno viktimizacijo (vizualna viktimizacija, besedilna viktimizacija) ter
izvajanjem spletnega nasilja (vizualno nasilje, besedilno nasilje). Rezultati
kažejo, da so si napovedniki obeh oblik SMVN precej podobni.

Kot najmočnejši pozitiven napovednik ene oblike nasilja se je pokazala
druga oblika nasilja. Torej, da vizualno nasilje najmočneje napoveduje be-
sedilno nasilje in da besedilno nasilje najmočneje napoveduje vizualno nasi-
lje. To pomeni, da učenec, ki izvaja več vizualnega nasilja, prav tako izvaja
več besedilnega nasilja in obratno. Ta ugotovitev se je potrdila v vseh regre-
sijskih modelih na OŠ in SŠ vzorcu ter je v skladu z raziskavami (Kowalski
et al., 2014; Guo, 2016), ki ugotavljajo, da so najmočnejši napovedniki izva-
janja SMVN vezani na izvajanje druge oblike nasilja, kar pomeni, da rezul-
tati nakazujejo na medsebojno prepletenost različnih oblik spletnega nasil-
nega vedenja.

K regresijskim modelom sta značilno prispevali tudi spremenljivki
viktimizacije, vizualna viktimizacija in besedilna viktimizacija. Vizualna
viktimizacija pozitivno napoveduje vizualno nasilje v OŠ in SŠ ter vizualno
nasilje v SŠ, medtem ko besedilna viktimizacija pozitivno napoveduje be-
sedilno nasilje v OŠ in SŠ ter negativno napoveduje vizualno nasilje v OŠ.

129
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134