Page 117 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: medsebojni vplivi raziskovanja in prakse. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2021. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 117
vizualno in besedilno spletno nasilje v osnovni in srednji šoli ...
Dejavnike bova preučila ločeno glede na stopnjo izobraževanja, in si-
cer posebej za učence osnovne šole in za dijake srednje šole, saj nekatere
raziskave (Smith et al., 2008; Del Rey et al., 2016) poročajo, da se spletno
nasilje v večji meri pojavlja pri starejših učencih v primerjavi z mlajšimi.
Pričujoča študija
Dejavniki, ki prispevajo k SMVN so v mednarodnem raziskovalnem pro-
storu dobro raziskani (Kowalski et al., 2019; Kowalski et al., 2014; Sticca et
al., 2013; Chen et al., 2017; Zych et al., 2019). Delna raziskovalna vrzel se po-
javlja v slovenskem raziskovalnem prostoru, kjer je SMVN sicer predmet
preučevanja (npr. Brečko, 2019; Javornik et al., 2019; Pečjak in Pirc, 2017),
vendar je bilo več poudarka na preučevanju tradicionalnega medvrstniške-
ga nasilja (Šulc in Bučar Ručman, 2019) oziroma njegovih dejavnikih (Košir
et al., 2020; 2018). S pričujočo raziskavo skušava bolje razumeti dejavnike
izvajanja vizualnega in besedilnega nasilja ločeno glede na vzorec osnovno-
šolcev in srednješolcev. Na podlagi teoretičnih izhodišč sva oblikovala nas-
lednji raziskovalni vprašanji:
– Kateri dejavniki in kako napovedujejo izvajanje vizualnega splet
nega medvrstniškega nasilja v osnovni šoli in srednji šoli?
– Kateri dejavniki in kako napovedujejo izvajanje besedilnega
spletn ega medvrstniškega nasilja v osnovni šoli in srednji šoli?
Metoda
Udeleženci
V prispevku uporabljava podatke širše raziskave spletnega medvrstniške-
ga nasilja (SMVN) izvedene na Oddelku za psihologijo Filozofske fakultete
Univerze v Mariboru pod vodstvom izr. prof. dr. Katje Košir. Vzorec vklju-
čuje 1921 učencev (59,9 % deklet; M = 15,52 let; SD = 1,49 let) višjih razredov
osnovne šole in dijakov srednje šole (v nadaljevanju uporabljava enoten iz-
raz učenci), ki so bili stari med 13 in 19 let. Osnovnošolski vzorec vključuje
695 učencev (50,9 % deklet; M = 13,95 let; SD = 0,69 let), srednješolski vzo-
rec vključuje 1226 učencev (64,9 % deklet; M = 16,42 let; SD = 1,00 let) iz 12
osnovnih šol in 8 srednjih šol (3 gimnazije, 4 poklicne šole in 1 poklicna
šola z gimnazijskim programom) iz 2 statističnih regij v Sloveniji.
117
Dejavnike bova preučila ločeno glede na stopnjo izobraževanja, in si-
cer posebej za učence osnovne šole in za dijake srednje šole, saj nekatere
raziskave (Smith et al., 2008; Del Rey et al., 2016) poročajo, da se spletno
nasilje v večji meri pojavlja pri starejših učencih v primerjavi z mlajšimi.
Pričujoča študija
Dejavniki, ki prispevajo k SMVN so v mednarodnem raziskovalnem pro-
storu dobro raziskani (Kowalski et al., 2019; Kowalski et al., 2014; Sticca et
al., 2013; Chen et al., 2017; Zych et al., 2019). Delna raziskovalna vrzel se po-
javlja v slovenskem raziskovalnem prostoru, kjer je SMVN sicer predmet
preučevanja (npr. Brečko, 2019; Javornik et al., 2019; Pečjak in Pirc, 2017),
vendar je bilo več poudarka na preučevanju tradicionalnega medvrstniške-
ga nasilja (Šulc in Bučar Ručman, 2019) oziroma njegovih dejavnikih (Košir
et al., 2020; 2018). S pričujočo raziskavo skušava bolje razumeti dejavnike
izvajanja vizualnega in besedilnega nasilja ločeno glede na vzorec osnovno-
šolcev in srednješolcev. Na podlagi teoretičnih izhodišč sva oblikovala nas-
lednji raziskovalni vprašanji:
– Kateri dejavniki in kako napovedujejo izvajanje vizualnega splet
nega medvrstniškega nasilja v osnovni šoli in srednji šoli?
– Kateri dejavniki in kako napovedujejo izvajanje besedilnega
spletn ega medvrstniškega nasilja v osnovni šoli in srednji šoli?
Metoda
Udeleženci
V prispevku uporabljava podatke širše raziskave spletnega medvrstniške-
ga nasilja (SMVN) izvedene na Oddelku za psihologijo Filozofske fakultete
Univerze v Mariboru pod vodstvom izr. prof. dr. Katje Košir. Vzorec vklju-
čuje 1921 učencev (59,9 % deklet; M = 15,52 let; SD = 1,49 let) višjih razredov
osnovne šole in dijakov srednje šole (v nadaljevanju uporabljava enoten iz-
raz učenci), ki so bili stari med 13 in 19 let. Osnovnošolski vzorec vključuje
695 učencev (50,9 % deklet; M = 13,95 let; SD = 0,69 let), srednješolski vzo-
rec vključuje 1226 učencev (64,9 % deklet; M = 16,42 let; SD = 1,00 let) iz 12
osnovnih šol in 8 srednjih šol (3 gimnazije, 4 poklicne šole in 1 poklicna
šola z gimnazijskim programom) iz 2 statističnih regij v Sloveniji.
117