Page 113 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: medsebojni vplivi raziskovanja in prakse. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2021. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 113
https://w w w.doi.org/10.32320/978-961-270-339-4.113-138

Vizualno in besedilno spletno nasilje
v osnovni in srednji šoli: vloga različnih
psihosocialnih dejavnikov

Igor Peras, Tina Pivec

Uvod

Medvrstniško nasilje je razširjeno na šolah po svetu in ostaja pereč pro-

blem. Z razvojem tehnologije je v zadnjih letih mogoče zaznati porast sple-
tnega medvrstniškega nasilja (v nadaljevanju SMVN), ki predstavlja premik
nasilja iz prostorov šole v virtualno okolje (Lapidot-Lefler in Dolev-Cohen,
2015). Izvajanje SMVN je povezano s porastom uporabe mobilnih telefonov
in računalnikov ter se širi preko aplikacij, kot sta Facebook ali Instagram
(Dredge et al., 2014). Medvrstniško nasilje predstavljata dve dimenziji, in
sicer izvajanje nasilnega vedenja in doživljanje nasilnega vedenja (t. i. vik-
timizacija). Obe dimenziji sta na kontinuumu, kar pomeni, da se lahko
pojavljata tudi hkrati (npr. posameznik ima visoko stopnjo izvajanja in do-
življanja nasilnega vedenja). V pričujočem prispevku se sicer osredinjava
na dejavnike, ki napovedujejo izvajanje SMVN, medtem ko je viktimizaci-
ja vključena kot napovednik.

Izvajanje SMVN se navadno preučuje kot samostojen konstrukt z eno
dimenzijo (npr. Skilbred-Fjeld et al., 2020) ali kot ena izmed oblik medvr-
stniškega nasilja (npr. Pečjak in Pirc, 2017). Nasprotno, Griezel in sodelavci
(2012) delijo spletno nasilje na vizualno nasilje (nasilje s slikami in posnet-
ki) in besedilno nasilje (nasilje z besedilom). Ker so raziskave v Sloveniji ve-
zane predvsem na enodimenzionalno pojmovanje (npr. Brečko, 2019; Javor-
nik et al., 2019; Pečjak in Pirc, 2017), se v pričujočem prispevku osredinjava

113
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118