Page 125 - Vinkler, Jonatan. 2021. »Češka gos«, Božji bojevniki, obstranci: češka »reformacija pred reformacijo« in njeni evropski ter slovenski konteksti, ideariji in imaginariji. Ljubljana: Pedagoški inštitut
P. 125
na intelektualnem odru: jan blahoslav

prisotnosti Gospoda v zakramentu Gospodove večerje),4 pa hkrati »posva­
janja besedil« različnih miselnih provenienc5 bi mogel biti razvoj »cerkve
slovenskega jezika« v Notranji Avstriji 16. stoletja nezamisljivo drugačen,
kot je bil: Brez podmladka, izšolanega na uglednih nemških luteranskih
univerzah, bi utegnil zamreti, preden se je v resnici dodobra razcvetel. –
V eni sami duhovniški generaciji, in to konec šestdesetih let 16. stoletja, po
izgonu Trubarja na Nemško (1565) in smrti drugega škofa evangeličanske
cerkve na Slovenskem, Sebastijana Krelja (1567). – In brez nadčasnega od­
meva, katerega temelj je bil položen ne le s prvo slovensko knjigo, temveč
predvsem z ustvaritvijo Dalmatinovega prevoda Svetega pisma; slednjega
so namreč v taki ali drugačni obliki »posvojili« tudi katoličani v obdobju
baroka in je za slovenski jezik pomenil dovolj trdno sredotežno točko je­
zikovne podobe knjižne slovenščine, in to v času med 1599 in 1779, ko no­
voizdanih del ni bilo toliko, da bi se jezik in književnost dinamično (re)­
generirala skozi posamezne literarne žanre.

Trubar je razmerje kristjan – izobrazba verjetno najbolj sugestivno
ubesedil ob vprašanju o ustanovitvi šol, v Cerkovni ordningi (1564). Le­‑to
je deželni knez Karel II. Habsburški sicer dal zapleniti, vendar uničenje ve­
čine naklade, kot je danes neizpodbitno dokazljivo tudi na podlagi mem­
mingenskega izvoda, ki je bil v rabi pri Bernardu Steinerju, recepcije ni za­
ustavilo. Je pa, kot je misliti, preprečilo, da bi bila manj zamejena na zgolj
duhovnike evangeličanske cerkve. Trubar je zapisal:

Obena dežela, ne meisto, ne gmaina ne mogo prez šul, prez šulari­
ev inu prez vučenih ludy biti, ne deželskih ne duhovskih ričy prov
rovnati ne obderžati. Tu vsaki zastopni človik more lahku zasto­
piti. Obtu nekar le samuč ty verni, Božy ludy, temuč tudi ty mod­
ri aydi so povsod v nih meistih inu deželah male inu velike šule
inu v tih istih vučene, modre ludy deržali. [...] Potle ty kersčan­
ski cessary, krali inu vyudi, ty so povsod collegia, cloštre, šule inu
corarye za volo, de se v nih vučeni inu dobre pameti hlapčiči imaio
koyti, rediti inu tu S. pysmu prov vučiti, zastopiti, izložiti inu pri-
digati, de so to cerkov, gosposke inu purgarske ričy znali inu umeli

4 Prim. Trubarjevo pismo Heinrichu Bullingerju, Kempten, 13. marca 1557 (Trubar
[1557] v Vrečko in Krajnc-Vrečko 2015, 23; celotno pismo v transkripciji in prevodu
je najti na straneh 22–27).

5 V kancionalih očeta slovenske književnosti je npr. poleg standardnega pesemskega
repertorija luteranske kancionalistike najti tudi pesmi čeških bratov, pa še kakšen
tekst posebej uglednega schwenckfeldijanca ali celo ozloglašenega anabaptista se
najde; prim. Vinkler 2011, 104–107.

125
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130