Page 121 - Vinkler, Jonatan. 2021. »Češka gos«, Božji bojevniki, obstranci: češka »reformacija pred reformacijo« in njeni evropski ter slovenski konteksti, ideariji in imaginariji. Ljubljana: Pedagoški inštitut
P. 121
na intelektualnem odru: jan blahoslav

pism­ enih adeptov na univerzah in tudi »obče mesto« idearija in imaginari­
ja humanistično izobraženega posameznika zgodnjega novega veka:

Bog Oče, najvišji stavbenik je bil po zakonih skrivne umetno­
sti že izdelal hišo sveta, ki jo vidimo, to veličastno božje svetišče.
Nadnebesno okrožje je bil okrasil z mislečimi duhovi; eterske sfe­
re oživil z večnimi dušami; blatne in umazane predele spodnjega
sveta pa napolnil z množico vsakovrstnih živali. Ko pa je bilo delo
opravljeno, je umetnik zahrepenel po nekom, ki bi znal natanko
pretehtati umno urejenost tolikšnega dela, ki bi ljubil njegovo le­
poto in občudoval njegovo veličino. Zato je tedaj, ko je bilo že vse
dovršeno – tako pričata Mojzes in Timajos –, končno pomislil na
stvaritev človeka. Vendar pa ni bilo več nobenega arhetipa, po ka­
terem bi upodobil novega potomca, nobenega zaklada, da bi ga
poklonil v dediščino novemu sinu, in na celem svetu ni bilo več
prostora, kjer bi se naselil ta motrilec vesolja. Vse je bilo že polno;
vse razdeljeno med bitja višjega, srednjega in nižjega reda. Toda
bilo bi nevredno njegove očetovske moči, da bi tako rekoč obne­
mogel in odpovedal pri zadnjem porodu; ne bilo bi dostojno nje­
gove modrosti, da bi zaradi pomanjkanja preudarnosti ne našel
rešitve v nujni zadevi; ne spodobilo bi se njegovi dobrotljivi lju­
bezni, če bi se moral tisti, ki naj bi hvalil božjo darežljivost do
drugih, sam nad njo pritoževati. Končno se je najboljši umetnik
odločil tako: tistemu, ki mu ne more dati ničesar lastnega, bo do­
stopno vse, kar je bilo razdeljeno med posamezna bitja v zaseb­
no last. Sprejel je torej človeka kot stvaritev nedoločene narave, jo
postavil v središče sveta in jo takole nagovoril: »Ne določenega bi­
vališča, ne lastne podobe, niti kakih posebnih darov ti nisem dal,
o Adam, zato da bi dobil v last takšno bivališče, takšno podobo in
takšne darove, kakršne boš ti sam hotel po lastni želji in preudar­
nosti. Narava drugih bitij je določena in zamejena z zakoni, ki sem
jih bil predpisal. Ti pa si jo boš določil sam po svoji svobodni preso-
ji, katere oblasti sem te zaupal; nobena omejitev te ne bo utesnje-
vala in ovirala pri tem. V središče sveta sem te postavil, da bi se od
tod lahko bolje razgledal po vsem, kar je na svetu. Nisem te ustva­
ril ne kot nebeško ne kot zemeljsko bitje, ne kot smrtnika in ne

humanista (Benetke 1498, 1519, 1557; Strassburg 1504; Pariz 1505; Regio 1506; Basel
1530, 1537, 1557, 1572) (Caponigri 1956, vii–viii) in je bil tako v splošni recepciji v no­
volatinski učeni kulturi.

121
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126