Page 128 - Vinkler, Jonatan. 2021. »Češka gos«, Božji bojevniki, obstranci: češka »reformacija pred reformacijo« in njeni evropski ter slovenski konteksti, ideariji in imaginariji. Ljubljana: Pedagoški inštitut
P. 128
»češka gos«, božji bojevniki, obstranci
izobražene ljudi, ne hvalim pa onih, ki svoje znanje rabijo za zlo.
Naj dam primer: hvalimo vino in pitje ali uživanje vina, toda pi
janstva in pijancev ne hvalimo. Na kratko: ne hvalimo zlorabe
dobrih stvari, od Boga danih, toda abusus non tollit rem.[10] Meč
je dober, ampak nekomu more služiti za dobro, drugemu pa za
zlo.
Morda boš še rekel: Preveč pripisuješ temu znanju in učenim lju
dem. Res je, nekateri dobri možje pravijo, da je prav skozi uče
ne ljudi prišlo pohujšanje v cerkev in da bi se to moglo prigoditi
tudi Jednoti čeških bratov. [104v] Respondeo:[11] Znanju in uče
nosti preveliko težo pripisuje tisti, kdor bi menil, da brez sedmih
svobodnih umetnosti itd. ni mogoče pridigati resnice Božje, to
je svetega evangelija, ali da je od tega znanja in učenosti odvis
na odrešitev. Toda kdo to pravi? Tak bi bil precej kratke pame
ti. Sicer se nekateri papežniki hvalijo s svojimi doktorji in drugi
mi učenimi možmi, čeprav so tudi pri njih bolj po redko posejani.
Štejem, da je dobro in pošteno, če znanje pomaga služabnikom
cerkve pri upravi, pridigarjem pa pri izvrševanju njihovega ura
da. Tistim, »ki so služabniki besede Božje« (kot pravi apostol),[12]
je zagotovo treba tega posebnega daru Božjega, ki ga imenujejo
zgovornost,[13] to je, da znajo prevajati, učiti, opominjati, kara
ti[14] itd., kajti hudo je biti nem kot pes, in tudi prorok pravi: »Dal
mi je Gospod usta izurjena, da bi razumel.«[15] Na začetku je da
jal Gospod svoje darove, zgovornost, razlaganje pisem itd. svojim
služabnikom tako čudežno, da se ni bilo treba tega nikomur učiti,
toda ti čudeži in čudesa so prenehali. In sv. Pavel piše Timoteju:
»Bodi marljiv v branju.«[16] In tako opominja, da se je treba učiti.
In ker je duh Gospodov vedel, da je zgovornosti v cerkvi treba, se
je tako tudi ne škodi naučiti vsakomur, kdor se lahko, in povsod,
kjer je le mogoče; če kdo pričakuje, da mu bo Bog z neba s čude
žem poslal zgovornost, je tako, kot bi kmet ne sejal in ne oral, am
pak čakal, da bo z neba začela padati nebeška mana. [...]
10 Zloraba ne ukine same stvari[, ki je zlorabljena].
11 Odgovarjam.
12 1 Tim 5,17.
13 Lat. eloquentia.
14 1 Tim 4,13.
15 Iz 50,4.
16 1 Tim 4,13.
128
izobražene ljudi, ne hvalim pa onih, ki svoje znanje rabijo za zlo.
Naj dam primer: hvalimo vino in pitje ali uživanje vina, toda pi
janstva in pijancev ne hvalimo. Na kratko: ne hvalimo zlorabe
dobrih stvari, od Boga danih, toda abusus non tollit rem.[10] Meč
je dober, ampak nekomu more služiti za dobro, drugemu pa za
zlo.
Morda boš še rekel: Preveč pripisuješ temu znanju in učenim lju
dem. Res je, nekateri dobri možje pravijo, da je prav skozi uče
ne ljudi prišlo pohujšanje v cerkev in da bi se to moglo prigoditi
tudi Jednoti čeških bratov. [104v] Respondeo:[11] Znanju in uče
nosti preveliko težo pripisuje tisti, kdor bi menil, da brez sedmih
svobodnih umetnosti itd. ni mogoče pridigati resnice Božje, to
je svetega evangelija, ali da je od tega znanja in učenosti odvis
na odrešitev. Toda kdo to pravi? Tak bi bil precej kratke pame
ti. Sicer se nekateri papežniki hvalijo s svojimi doktorji in drugi
mi učenimi možmi, čeprav so tudi pri njih bolj po redko posejani.
Štejem, da je dobro in pošteno, če znanje pomaga služabnikom
cerkve pri upravi, pridigarjem pa pri izvrševanju njihovega ura
da. Tistim, »ki so služabniki besede Božje« (kot pravi apostol),[12]
je zagotovo treba tega posebnega daru Božjega, ki ga imenujejo
zgovornost,[13] to je, da znajo prevajati, učiti, opominjati, kara
ti[14] itd., kajti hudo je biti nem kot pes, in tudi prorok pravi: »Dal
mi je Gospod usta izurjena, da bi razumel.«[15] Na začetku je da
jal Gospod svoje darove, zgovornost, razlaganje pisem itd. svojim
služabnikom tako čudežno, da se ni bilo treba tega nikomur učiti,
toda ti čudeži in čudesa so prenehali. In sv. Pavel piše Timoteju:
»Bodi marljiv v branju.«[16] In tako opominja, da se je treba učiti.
In ker je duh Gospodov vedel, da je zgovornosti v cerkvi treba, se
je tako tudi ne škodi naučiti vsakomur, kdor se lahko, in povsod,
kjer je le mogoče; če kdo pričakuje, da mu bo Bog z neba s čude
žem poslal zgovornost, je tako, kot bi kmet ne sejal in ne oral, am
pak čakal, da bo z neba začela padati nebeška mana. [...]
10 Zloraba ne ukine same stvari[, ki je zlorabljena].
11 Odgovarjam.
12 1 Tim 5,17.
13 Lat. eloquentia.
14 1 Tim 4,13.
15 Iz 50,4.
16 1 Tim 4,13.
128