Page 127 - Vinkler, Jonatan. 2021. »Češka gos«, Božji bojevniki, obstranci: češka »reformacija pred reformacijo« in njeni evropski ter slovenski konteksti, ideariji in imaginariji. Ljubljana: Pedagoški inštitut
P. 127
na intelektualnem odru: jan blahoslav

in Odrešenika. In menda vsevprek kvari nedolžne duše ... Ne Blahoslav, ne
Luther in tudi Primož Trubar niso menili nič podobnega.7

Genealoško je argumentacija v Filipiki proti misomusom komentar pis­
ma, ki ga je Blahoslavov predhodnik Lukáš Pražský 17. decembra 1502 pisal
M. Havlu Žateckemu. Škof Lukáš je v tej poslanici M. Havla okaral zavol­
jo nespoštovanja liturgične podobe češkobratske cerkve. Pražský nam­reč
omenja Havlovo neredno branje evangelijev in listov ter opuščan­je litur­
gičnih ur, postov, praznikov in s slednjimi povezanega cerkvenega pe­
tja (prim. Blahoslav 1861, 372). In ni pozabil poudariti, da so se češki brat­
je od (liturgičnega) reda v Rimski cerkvi oddaljili v tem, »kar je slabega,
in ne v onem, kar se more ob dobrem namenu in čistem pomenu dobro
uporabljati« (Blahoslav 1861, 372), Blahoslav pa je svojo filipiko naperil zo­
per tiste češke brate, ki so pismo Lukáša Pražskega razumeli kot zavrnitev
vse starejše cerkvene tradicije in teološke izobrazbe, zlasti patr­istične ter
sholastične. Predvsem zoper Jana Augusto, ki naj bi leto pred nastankom
Blahoslavovega besedila govoril prav to, in proti češkobratskim duhovni­
kom, ki so z Augusto soglašali; humanist Blahoslav jih je zato prikazal kot
nasprotnike (visoke oziroma plemenitejše)8 izobrazbe.

V delu Filipike proti misomusom, ki ga je mogoče brati kot vna­prejšnjo
zavrnitev najpogostejših protiargumentov (refutatio), se Blahoslav retorič­
no razživi s figurami, ki jih je že znameniti filolog in zgodovinar Pavel Josef
Šafařík v 19. stoletju prepoznal kot »mojstrsko delo staročeške retorike«
(Blahoslav 1861, 372):

[104r]9 [...] Morda bo kdo rekel, da hvalim učene ljudi in učenost.
Ja, tudi jaz pravim, da hvalim oboje, učenost in znanje, pa tudi

7 Prim. tudi poglede Primoža Trubarja in Sebastijana Krelja v pismu Adamu Boho­riču
1. avgusta 1565:

»Veleomikani mož! Ne dvomimo, da dobro poznaš in neredko obžaluješ nesreč­
no kulturno zaostalost naše ožje domovine, saj je prava sramota, kako se vsepov­
sod šopiri zaničevanje do lepih umetnosti in zanemarjanje duhovne izobrazbe.
Toda ko bi le vsi, ki to bedno rovtarstvo v resnici občutijo, hoteli združiti z nami
svoje želje in gorečnost, svoje misli in delo ter z nami vred napeti vse sile, da mu
napravijo konec. Zakaj mi, ki nam je posebno jasno, da so šole cerkvi potrebne ka­
kor leva roka, smo tej stvari že od kraja posvečali največjo skrb in prizadevnost in
smo naposled z mnogimi prošnjami in moledovanjem pripravili prvake naše de­
žele do tega, da so dobrohotno in širokosrčno obljubili in določili denarno pomoč
za ustanovitev javne šole tu v Ljubljani.« (Trubar [1565] v Vrečko in Krajnc-Vrečko
2015, 229; celotno pismo v transkripciji in prevodu je najti na straneh 228–29.)

8 Ta izraz je tedaj praktično brez izjeme označeval univerzitetni študij.
9 Segmentacija besedila je enaka, kot je v zadnji izdaji Blahoslavovega dela (2010).

127
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132