Page 157 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: mednarodni vidiki vzgoje in izobraževanja. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2020. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 157
https://w w w.doi.org/10.32320/978-961-270-324-0.157-172
Mentalne reprezentacije študentov
pedagoških smeri do nadarjenih in njihovega
izobraževanja1
Nika Bedek, Maruša Loboda, Urška Žerak, Janez Vogrinc, Mojca Juriševič
M Uvod
entalne reprezentacije lahko opredelimo kot strukture, ki se oblikuje-
jo v procesu ustvarjanja pomena pojmov v naših mislih s pomočjo jezika.
Omogočajo nam organizacijo in klasifikacijo pojmov glede na kompleksne
odnose med njimi ter predstavljajo povezovalni člen med pojmi in jezikom
v določeni kulturi (Hall, 1997). Reprezentacije konstruiramo skozi učenje;
izgrajujemo svoj mentalni svet v smislu pojmovnih zemljevidov in hkra-
ti tudi jezik, s katerim se sporazumevamo na ravni osebnih pomenov med
pripadniki iste skupine ali kulture, na splošno v življenju in v stroki. Različ-
ni kognitivni in afektivni dejavniki (npr. zaznave, pojmovne reorganizaci-
je, stališča) vplivajo na mentalne reprezentacije v smislu njihovega mogoče-
ga spreminjanja, pa tudi različnih izkrivljanj (Carbon in Hesslinger, 2013).
Mentalne reprezentacije učiteljev, ki opisujejo strokovne pojme, s katerimi
učitelji dnevno operirajo besedno ali nebesedno, izhajajo iz njihovih izku-
šenj in rezultatov njihovih interakcij z okoljem (Sternberg, 2008).
Učitelji ključno prispevajo k izobraževalni izkušnji učencev (Swan-
son in Lord, 2013) in imajo na njihove dosežke pomembnejši vpliv kot ka-
teri koli drugi dejavnik (Flynt in Brozo, 2009). Njihova stališča obsegajo
osebne oz. subjektivne teorije poučevanja in učenja ter subjektivne teorije
1 Predstavljeni rezultati so del širše raziskave, ki je potekala v okviru Centra za razvi-
janje in spodbujanje nadarjenosti (CRSN) na Pedagoški fakulteti Univerze v Ljublja-
ni. Projekt je bil financiran s strani Pedagoške fakultete Univerze v Ljubljani preko
internega razpisa za financiranje raziskovalnih projektov v študijskem letu 2017/18.
157
Mentalne reprezentacije študentov
pedagoških smeri do nadarjenih in njihovega
izobraževanja1
Nika Bedek, Maruša Loboda, Urška Žerak, Janez Vogrinc, Mojca Juriševič
M Uvod
entalne reprezentacije lahko opredelimo kot strukture, ki se oblikuje-
jo v procesu ustvarjanja pomena pojmov v naših mislih s pomočjo jezika.
Omogočajo nam organizacijo in klasifikacijo pojmov glede na kompleksne
odnose med njimi ter predstavljajo povezovalni člen med pojmi in jezikom
v določeni kulturi (Hall, 1997). Reprezentacije konstruiramo skozi učenje;
izgrajujemo svoj mentalni svet v smislu pojmovnih zemljevidov in hkra-
ti tudi jezik, s katerim se sporazumevamo na ravni osebnih pomenov med
pripadniki iste skupine ali kulture, na splošno v življenju in v stroki. Različ-
ni kognitivni in afektivni dejavniki (npr. zaznave, pojmovne reorganizaci-
je, stališča) vplivajo na mentalne reprezentacije v smislu njihovega mogoče-
ga spreminjanja, pa tudi različnih izkrivljanj (Carbon in Hesslinger, 2013).
Mentalne reprezentacije učiteljev, ki opisujejo strokovne pojme, s katerimi
učitelji dnevno operirajo besedno ali nebesedno, izhajajo iz njihovih izku-
šenj in rezultatov njihovih interakcij z okoljem (Sternberg, 2008).
Učitelji ključno prispevajo k izobraževalni izkušnji učencev (Swan-
son in Lord, 2013) in imajo na njihove dosežke pomembnejši vpliv kot ka-
teri koli drugi dejavnik (Flynt in Brozo, 2009). Njihova stališča obsegajo
osebne oz. subjektivne teorije poučevanja in učenja ter subjektivne teorije
1 Predstavljeni rezultati so del širše raziskave, ki je potekala v okviru Centra za razvi-
janje in spodbujanje nadarjenosti (CRSN) na Pedagoški fakulteti Univerze v Ljublja-
ni. Projekt je bil financiran s strani Pedagoške fakultete Univerze v Ljubljani preko
internega razpisa za financiranje raziskovalnih projektov v študijskem letu 2017/18.
157