Page 149 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: mednarodni vidiki vzgoje in izobraževanja. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2020. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 149
konsenz o znanstveni terminologiji s področja gledališke pedagogike
potekati karseda celostno. To pomeni, da se priprava na ogled začne že v
učilnici, z načrtovanimi dejavnostmi, ki otrokom približajo dramske like,
motive, teme … Tako bodo otroci med samo predstavo lažje razbirali po-
samične gledališke znake na odru in njihovo doživljanje dramskega doga-
janja bo bolj kompleksno. Po ogledu predstave naj bi učitelj otrokom dal
možnost izražanja lastnih doživetij na mnoge ustvarjalne načine ter tako še
poglobil njihovo umetniško doživetje. Cilj gledališkega opismenjevanja je
izobraziti avtonomne gledalce, ki bodo tudi po zaključenem obveznem šo-
lanju radi zahajali v gledališče, saj bodo brez težav razumeli »jezik gledali-
šča«; bili bodo torej gledališko opismenjeni.
Gledališko ustvarjanje
Gledališko ustvarjanje z otroki v šolskem okolju je tudi pri nas že kar stal-
nica, četudi gledališka umetnost v nasprotju z likovno ali glasbeno ne zase-
da mesta v obveznem predmetniku osnovne šole. Poteka večinoma v okvi-
ru gledaliških krožkov in izbirnega predmeta gledališki klub. Navadno ima
gledališko ustvarjanje v šoli za izhodišče vnaprej izbrano besedilo, ki ga
učitelj skupaj z učenci postavi na (šolski) oder v sklopu raznih prireditev.
Za otroke predstavlja edinstveno izkušnjo javnega nastopanja.
Gledališče kot sredstvo za doseganje vzgojno-izobraževalnih ciljev
Tabela 13: Gledališka pedagogika obsega tri vidike vključevanja gledaliških elementov v
izobraževalni proces.
Gledališko opismenjevanje Gledališko ustvarjanje Gledališče kot sredstvo za do-
seganje vzgojno-izobraževal-
Kulturno-umetnostna vzgoja Oblikovanje gledališkega do- nih ciljev
Vzgoja gledalca godka Učni pristopi, metode in teh-
Javno nastopanje nike
Drama v izobraževanju, Gleda-
lišče v izobraževanju
Če je v prejšnjih dveh točkah gledališka umetnost predstavljala tako
izhodišče kot cilj pedagoškega udejstvovanja, so tokrat cilji zastavljeni šir-
še. Gledališče je lahko namreč tudi odlično sredstvo za doseganje vzgojno-
-izobraževalnih ciljev z različnih predmetnih področij. Učni pristopi, ki
vključujejo metode in tehnike gledališke pedagogike, lahko olajšajo obrav-
navo, poglabljanje in utrjevanje snovi pri vseh predmetih, od umetniških,
149
potekati karseda celostno. To pomeni, da se priprava na ogled začne že v
učilnici, z načrtovanimi dejavnostmi, ki otrokom približajo dramske like,
motive, teme … Tako bodo otroci med samo predstavo lažje razbirali po-
samične gledališke znake na odru in njihovo doživljanje dramskega doga-
janja bo bolj kompleksno. Po ogledu predstave naj bi učitelj otrokom dal
možnost izražanja lastnih doživetij na mnoge ustvarjalne načine ter tako še
poglobil njihovo umetniško doživetje. Cilj gledališkega opismenjevanja je
izobraziti avtonomne gledalce, ki bodo tudi po zaključenem obveznem šo-
lanju radi zahajali v gledališče, saj bodo brez težav razumeli »jezik gledali-
šča«; bili bodo torej gledališko opismenjeni.
Gledališko ustvarjanje
Gledališko ustvarjanje z otroki v šolskem okolju je tudi pri nas že kar stal-
nica, četudi gledališka umetnost v nasprotju z likovno ali glasbeno ne zase-
da mesta v obveznem predmetniku osnovne šole. Poteka večinoma v okvi-
ru gledaliških krožkov in izbirnega predmeta gledališki klub. Navadno ima
gledališko ustvarjanje v šoli za izhodišče vnaprej izbrano besedilo, ki ga
učitelj skupaj z učenci postavi na (šolski) oder v sklopu raznih prireditev.
Za otroke predstavlja edinstveno izkušnjo javnega nastopanja.
Gledališče kot sredstvo za doseganje vzgojno-izobraževalnih ciljev
Tabela 13: Gledališka pedagogika obsega tri vidike vključevanja gledaliških elementov v
izobraževalni proces.
Gledališko opismenjevanje Gledališko ustvarjanje Gledališče kot sredstvo za do-
seganje vzgojno-izobraževal-
Kulturno-umetnostna vzgoja Oblikovanje gledališkega do- nih ciljev
Vzgoja gledalca godka Učni pristopi, metode in teh-
Javno nastopanje nike
Drama v izobraževanju, Gleda-
lišče v izobraževanju
Če je v prejšnjih dveh točkah gledališka umetnost predstavljala tako
izhodišče kot cilj pedagoškega udejstvovanja, so tokrat cilji zastavljeni šir-
še. Gledališče je lahko namreč tudi odlično sredstvo za doseganje vzgojno-
-izobraževalnih ciljev z različnih predmetnih področij. Učni pristopi, ki
vključujejo metode in tehnike gledališke pedagogike, lahko olajšajo obrav-
navo, poglabljanje in utrjevanje snovi pri vseh predmetih, od umetniških,
149