Page 143 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: mednarodni vidiki vzgoje in izobraževanja. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2020. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 143
zaznave učiteljev začetnikov o svojih mentorjih in sodelovanju z njimi
Našo predpostavko, da učitelji začetniki usposobljenost svojega men-
torja za opravljanje ključnih nalog, ki jih imajo mentorji v času pripravni-
štva, ocenjujejo z oceno dobro, lahko potrdimo z zadržkom, saj na vpra-
šanje dobra polovica anketiranih v vzorcu ni odgovorila. Naši rezultati so
podobni rezultatom raziskave M. Valenčič Zuljan idr., ki je ugotovila, da
»so po mnenju pripravnikov mentorji v povprečju dobro usposobljeni za
posamezne naloge, ki jih imajo v času mentorstva pripravniku« (2007b: 55).
Podobno pa je ugotovila še ena slovenska raziskava (Javrh, 2007), in sicer
so učitelji novinci navedli, da so imeli dobrega mentorja, ki jih je uvajal v
poklic in spretnosti, ki jih med formalnim izobraževanjem niso mogli pri-
dobiti.
Učitelji začetniki o mentorjevi profesionalni kompetenci za
poučevanje slovenščine
Mentor je učitelju začetniku model poučevanja, zato mora imeti poleg
sposobnosti za opravljanje vloge mentorja, razvite tudi ustrezne strokov-
ne kompetence. Učitelji začetniki so ocenili tudi mentorjeve profesional-
ne kompetence. Njihove ocene posameznih vrst kompetenc so prikazane
v Tabeli 12.
Tabela 12: Ocena mentorjeve profesionalne kompetence
Ocena kompetence Skupaj
f f%
Vrsta kompetence Odlično Dobro Slabo 30 100,0*
Literarnostrokovna kompetenca. f f% 30 100,0*
f f% f f% 30 100,0
30 100,0
22 73,3 7 23,3 1 3,3 30 100,0
30 100,0
Jezikoslovna kompetenca. 19 63,3 10 33,3 1 3,3
Splošna pedagoška kompetenca 21 70,0 7 23,3 2 6,7
za organizacijo in vodenje pouka.
Jezikovnodidaktična kompeten- 18 60,0 11 36,7 1 3,3
ca za poučevanje jezika.
Književnodidaktična kompeten- 21 70,0 8 26,7 1 3,3
ca za poučevanje književnosti.
Kompetenca za razvijanje ključ- 19 63,3 8 26,7 3 10,0
nih zmožnosti.
* Zaradi zaokroževanja vsota strukturnih odstotkov ni 100,0, ampak 99,9.
Od 72 anketiranih učiteljev začetnikov je mentorjeve profesionalne
kompetence ocenilo le 30 (41,7 %) anketirancev. Od teh je mentorjevo lite-
rarnostrokovno kompetenco slabe tri četrtine učiteljev začetnikov (22 ozi-
143
Našo predpostavko, da učitelji začetniki usposobljenost svojega men-
torja za opravljanje ključnih nalog, ki jih imajo mentorji v času pripravni-
štva, ocenjujejo z oceno dobro, lahko potrdimo z zadržkom, saj na vpra-
šanje dobra polovica anketiranih v vzorcu ni odgovorila. Naši rezultati so
podobni rezultatom raziskave M. Valenčič Zuljan idr., ki je ugotovila, da
»so po mnenju pripravnikov mentorji v povprečju dobro usposobljeni za
posamezne naloge, ki jih imajo v času mentorstva pripravniku« (2007b: 55).
Podobno pa je ugotovila še ena slovenska raziskava (Javrh, 2007), in sicer
so učitelji novinci navedli, da so imeli dobrega mentorja, ki jih je uvajal v
poklic in spretnosti, ki jih med formalnim izobraževanjem niso mogli pri-
dobiti.
Učitelji začetniki o mentorjevi profesionalni kompetenci za
poučevanje slovenščine
Mentor je učitelju začetniku model poučevanja, zato mora imeti poleg
sposobnosti za opravljanje vloge mentorja, razvite tudi ustrezne strokov-
ne kompetence. Učitelji začetniki so ocenili tudi mentorjeve profesional-
ne kompetence. Njihove ocene posameznih vrst kompetenc so prikazane
v Tabeli 12.
Tabela 12: Ocena mentorjeve profesionalne kompetence
Ocena kompetence Skupaj
f f%
Vrsta kompetence Odlično Dobro Slabo 30 100,0*
Literarnostrokovna kompetenca. f f% 30 100,0*
f f% f f% 30 100,0
30 100,0
22 73,3 7 23,3 1 3,3 30 100,0
30 100,0
Jezikoslovna kompetenca. 19 63,3 10 33,3 1 3,3
Splošna pedagoška kompetenca 21 70,0 7 23,3 2 6,7
za organizacijo in vodenje pouka.
Jezikovnodidaktična kompeten- 18 60,0 11 36,7 1 3,3
ca za poučevanje jezika.
Književnodidaktična kompeten- 21 70,0 8 26,7 1 3,3
ca za poučevanje književnosti.
Kompetenca za razvijanje ključ- 19 63,3 8 26,7 3 10,0
nih zmožnosti.
* Zaradi zaokroževanja vsota strukturnih odstotkov ni 100,0, ampak 99,9.
Od 72 anketiranih učiteljev začetnikov je mentorjeve profesionalne
kompetence ocenilo le 30 (41,7 %) anketirancev. Od teh je mentorjevo lite-
rarnostrokovno kompetenco slabe tri četrtine učiteljev začetnikov (22 ozi-
143