Page 120 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: mednarodni vidiki vzgoje in izobraževanja. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2020. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 120
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju: mednarodni vidki vzgoje in izobr aževanja
Na osnovi podatkov, ki smo jih zbrali v prvem delu akcijske raziska-
ve, smo ugotovili, da so didaktični pristopi, ki smo jih načrtovali za spod-
bujanje medkulturnega in medjezikovnega zavedanja za udeležene v razi-
skavi novost in da nismo spodbujali že ustaljenih znanj ter prepričanj, zato
je dejavnostim v okviru čezmejnih razredov sledilo usposabljanje drugih
učiteljev, ki niso sodelovali v projektu. Izvedli smo pet delavnic na različ-
nih lokacijah v Sloveniji in Italiji, ki so bile namenjene evalvaciji projekta in
predstavitvi v projektu nastalega gradiva. Evalvacija dejavnosti, izvedenih
v okviru delovnega sklopa Čezmejni razredi, je potekala v različnih obli-
kah. Najprej je bila izvedena evalvacija izdelanega in uporabljenega gradi-
va, vključno z didaktično analizo po končani dejavnosti z didaktično igro,
ki so jo na osnovi refleksije izvedli učitelji, ki so se udeležili usposabljanja v
okviru projekta. Drugi del evalvacije je predstavljala refleksija učiteljev, ki
so sodelovali v projektu, o izvedenih dejavnostih, in sicer v obliki predsta-
vitev dejavnosti in didaktičnega materiala, ki je vključevala tudi povratno
informacijo udeležencev (učencev in učiteljev).
Poleg omenjenih oblik evalvacije smo oblikovali tudi vprašalnik in
izvedli anketo med udeleženci usposabljanja v okviru projekta (Baloh
in Bratož 2019), ki je bilo namenjeno predstavitvi učnih enot za različna
predmetna področja, ki omogočajo učencem, da spoznajo celovitost čez-
mejnega območja med Slovenijo in Italijo ter se soočijo s potrebo po zaš-
čiti njegovega naravovarstvenega, zgodovinsko-kulturnega, umetnostnega
in jezikovnega bogastva in širše predstavitvi didaktičnih izhodišč za spod-
bujanje učenja jezikov okolja. Osnovni namen vprašalnika je bil kritično
ovrednotiti uporabnost predstavljenih vsebin in pridobiti povratno infor-
macijo udeležencev o možnih spremembah v pedagoški praksi na podlagi
izvedenega usposabljanja.
Na osnovi kritične analize oblikovanih gradiv in izvedenih dejavno-
sti lahko zaključimo, da didaktični koncept čezmejnih razredov sledi so-
dobnim didaktičnim izhodiščem in pristopom, podani pa so tudi predlogi
za izboljšave, in sicer zlasti v obliki bolj sistematičnega načrtovanja razvija-
nja jezikovnih zmožnosti prvega jezika v manjšinskih šolah in drugega je-
zika na dvojezičnem območju. Rezultati evalvacije usposabljanja za učitelje
kažejo, da udeleženci uporabnost koncepta čezmejnih razredov vidijo zlas-
ti v interdisciplinarnosti in medpredmetnem povezovanju in spoznavanju
kulturne dediščine okolja ter podobnosti in razlik med stvarnostmi v obeh
okoljih ter v učenju izven vsakdanjega šolskega konteksta. Na temelju uspo-
sabljanja, ki so se ga udeležili v okviru projekta, pa vidijo številne možnos-
120
Na osnovi podatkov, ki smo jih zbrali v prvem delu akcijske raziska-
ve, smo ugotovili, da so didaktični pristopi, ki smo jih načrtovali za spod-
bujanje medkulturnega in medjezikovnega zavedanja za udeležene v razi-
skavi novost in da nismo spodbujali že ustaljenih znanj ter prepričanj, zato
je dejavnostim v okviru čezmejnih razredov sledilo usposabljanje drugih
učiteljev, ki niso sodelovali v projektu. Izvedli smo pet delavnic na različ-
nih lokacijah v Sloveniji in Italiji, ki so bile namenjene evalvaciji projekta in
predstavitvi v projektu nastalega gradiva. Evalvacija dejavnosti, izvedenih
v okviru delovnega sklopa Čezmejni razredi, je potekala v različnih obli-
kah. Najprej je bila izvedena evalvacija izdelanega in uporabljenega gradi-
va, vključno z didaktično analizo po končani dejavnosti z didaktično igro,
ki so jo na osnovi refleksije izvedli učitelji, ki so se udeležili usposabljanja v
okviru projekta. Drugi del evalvacije je predstavljala refleksija učiteljev, ki
so sodelovali v projektu, o izvedenih dejavnostih, in sicer v obliki predsta-
vitev dejavnosti in didaktičnega materiala, ki je vključevala tudi povratno
informacijo udeležencev (učencev in učiteljev).
Poleg omenjenih oblik evalvacije smo oblikovali tudi vprašalnik in
izvedli anketo med udeleženci usposabljanja v okviru projekta (Baloh
in Bratož 2019), ki je bilo namenjeno predstavitvi učnih enot za različna
predmetna področja, ki omogočajo učencem, da spoznajo celovitost čez-
mejnega območja med Slovenijo in Italijo ter se soočijo s potrebo po zaš-
čiti njegovega naravovarstvenega, zgodovinsko-kulturnega, umetnostnega
in jezikovnega bogastva in širše predstavitvi didaktičnih izhodišč za spod-
bujanje učenja jezikov okolja. Osnovni namen vprašalnika je bil kritično
ovrednotiti uporabnost predstavljenih vsebin in pridobiti povratno infor-
macijo udeležencev o možnih spremembah v pedagoški praksi na podlagi
izvedenega usposabljanja.
Na osnovi kritične analize oblikovanih gradiv in izvedenih dejavno-
sti lahko zaključimo, da didaktični koncept čezmejnih razredov sledi so-
dobnim didaktičnim izhodiščem in pristopom, podani pa so tudi predlogi
za izboljšave, in sicer zlasti v obliki bolj sistematičnega načrtovanja razvija-
nja jezikovnih zmožnosti prvega jezika v manjšinskih šolah in drugega je-
zika na dvojezičnem območju. Rezultati evalvacije usposabljanja za učitelje
kažejo, da udeleženci uporabnost koncepta čezmejnih razredov vidijo zlas-
ti v interdisciplinarnosti in medpredmetnem povezovanju in spoznavanju
kulturne dediščine okolja ter podobnosti in razlik med stvarnostmi v obeh
okoljih ter v učenju izven vsakdanjega šolskega konteksta. Na temelju uspo-
sabljanja, ki so se ga udeležili v okviru projekta, pa vidijo številne možnos-
120