Page 92 - Eva Klemenčič Mirazchiyski, Plamen V. Mirazchiyski. 2020. Bralna pismenost četrtošolcev in četrtošolk v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave bralne pismenosti (IEA PIRLS 2016 in ePIRLS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 15
P. 92
nja. To pomeni, da so bile deklice v Sloveniji boljše od dečkov tako pri priklicu
in preprostem sklepanju kakor pri interpretaciji, integraciji in evalvaciji besedil.
Tudi v mednarodnem povprečju so bile deklice boljše pri obeh skupinah pro-
cesov razumevanja besedil.
3.6 Bralni dosežki učencev matičnih in podružničnih šol
v Sloveniji
Zapisali smo že, da smo v raziskavi PIRLS 2016 vzorčili na način, ki omogoča
tudi raziskovanje (domnevnih) razlik med matičnimi in podružničnimi šolami.
Naj samo spomnimo, diskusije v Sloveniji, ki jih pogosto sprožajo priporočila
mednarodnih organizacij (bodisi Mednarodnega monetarnega sklada ali Or-
ganizacije za ekonomsko sodelovanje in razvoj), se pogosto osredotočajo na
finančni vidik delovanja (podružničnih) šol in ne na morebitne socialne, kultur-
ne, nenazadnje tudi geografske atribute, ki so vodili v ustanavljanje podruž-
ničnih šol in ki lahko pogosto argumenitirajo tudi ohranjanje le-teh. V raziska-
92 vi PIRLS smo se tako odločili, da preverimo, ali pri bralni pismenosti obstajajo
razlike med četrtošolci matičnih in četrtošolci podružničnih šol, in sicer pose-
bej za branje na papirju (PIRLS) in branje na računalniku (ePIRLS).
Tabela 3.20: Bralni dosežek glede na matične in podružnične šole – PIRLS
in ePIRLS
Šole Povprečen bralni SE Statistično značilna
dosežek razlika
matične
PIRLS 542,4 1,72
podružnične 542,6 7,2
matične
ePIRLS 526,0 1,6
podružnične
521,0 7,01
Vir: Nacionalna baza PIRLS.
Opomba: Statistično značilno razliko bi sicer prikazali s trikotniki, a ker
med matičnimi in podružničnimi šolami ni statistično značilne razlike,
omenjeni simbol v tabeli ni uporabljen.
Pri bralni pismenosti četrtošolcev na papirju (PIRLS 2016) niti pri bralni pis
menosti na računalniku (e-branje oz. ePIRLS 2016) ni statistično značilnih razlik
med matičnimi in podružničnimi šolami na ravni Slovenije.12 V točkah pri bral-
ni pismenosti PIRLS teh razlik (med matičnimi in podružničnimi šolami) sko-
rajda ni, razlika se pojavi šele na prvi decimalki, a je potrebno upoštevati še
12 Zgolj spomnimo: je pa razlika – ko primerjamo PIRLS in ePIRLS – ena večjih med sodelujočimi
izobraževalnimi sistemi (ko ne preverjamo razlik med matičnimi in podružničnimi šolami, ampak
na ravni Slovenije), kar smo v tej monografiji že predstavili.
bralna pismenost četrtošolcev in četrtošolk v sloveniji
in preprostem sklepanju kakor pri interpretaciji, integraciji in evalvaciji besedil.
Tudi v mednarodnem povprečju so bile deklice boljše pri obeh skupinah pro-
cesov razumevanja besedil.
3.6 Bralni dosežki učencev matičnih in podružničnih šol
v Sloveniji
Zapisali smo že, da smo v raziskavi PIRLS 2016 vzorčili na način, ki omogoča
tudi raziskovanje (domnevnih) razlik med matičnimi in podružničnimi šolami.
Naj samo spomnimo, diskusije v Sloveniji, ki jih pogosto sprožajo priporočila
mednarodnih organizacij (bodisi Mednarodnega monetarnega sklada ali Or-
ganizacije za ekonomsko sodelovanje in razvoj), se pogosto osredotočajo na
finančni vidik delovanja (podružničnih) šol in ne na morebitne socialne, kultur-
ne, nenazadnje tudi geografske atribute, ki so vodili v ustanavljanje podruž-
ničnih šol in ki lahko pogosto argumenitirajo tudi ohranjanje le-teh. V raziska-
92 vi PIRLS smo se tako odločili, da preverimo, ali pri bralni pismenosti obstajajo
razlike med četrtošolci matičnih in četrtošolci podružničnih šol, in sicer pose-
bej za branje na papirju (PIRLS) in branje na računalniku (ePIRLS).
Tabela 3.20: Bralni dosežek glede na matične in podružnične šole – PIRLS
in ePIRLS
Šole Povprečen bralni SE Statistično značilna
dosežek razlika
matične
PIRLS 542,4 1,72
podružnične 542,6 7,2
matične
ePIRLS 526,0 1,6
podružnične
521,0 7,01
Vir: Nacionalna baza PIRLS.
Opomba: Statistično značilno razliko bi sicer prikazali s trikotniki, a ker
med matičnimi in podružničnimi šolami ni statistično značilne razlike,
omenjeni simbol v tabeli ni uporabljen.
Pri bralni pismenosti četrtošolcev na papirju (PIRLS 2016) niti pri bralni pis
menosti na računalniku (e-branje oz. ePIRLS 2016) ni statistično značilnih razlik
med matičnimi in podružničnimi šolami na ravni Slovenije.12 V točkah pri bral-
ni pismenosti PIRLS teh razlik (med matičnimi in podružničnimi šolami) sko-
rajda ni, razlika se pojavi šele na prvi decimalki, a je potrebno upoštevati še
12 Zgolj spomnimo: je pa razlika – ko primerjamo PIRLS in ePIRLS – ena večjih med sodelujočimi
izobraževalnimi sistemi (ko ne preverjamo razlik med matičnimi in podružničnimi šolami, ampak
na ravni Slovenije), kar smo v tej monografiji že predstavili.
bralna pismenost četrtošolcev in četrtošolk v sloveniji