Page 82 - Eva Klemenčič Mirazchiyski, Plamen V. Mirazchiyski. 2020. Bralna pismenost četrtošolcev in četrtošolk v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave bralne pismenosti (IEA PIRLS 2016 in ePIRLS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 15
P. 82
Slika 3.2: Trendi razlik bralnega dosežka po spolu – Slovenija (PIRLS).
Vir: Nacionalna baza PIRLS (različni cikli).
82 drugih držav visoko uvrščene deklice, primerjalno z vrstniki v drugih državah
visoko uvrščeni tudi dečki. Ni držav, kjer bi bile deklice uvrščene visoko, dečki
pa nizko. Razen majhnih razlik se povsod v Evropi trenda bralnih dosežkov po
spolu gibljeta skupaj. Na daljše časovno obdobje vidimo, da hkrati, ko napre-
dujejo deklice, napredujejo tudi dečki. Kjer so bile razlike minimalne, so se v
posameznih obdobjih lahko tudi povečale, vendar ne tako zelo, da bi bil dose-
žek deklic glede na ostale države primerjalno visok, dosežek dečkov pa nizek.
Ker so razlike med spoloma majhne, je vsaka sprememba razlik opazna, toda
tudi če se razlika v petletnem ciklu z 10 točk poveča na 20 (in je torej stoodsto-
tna), razlike v vsebinskem smislu ni.8
Zakaj se nam torej razlike med spoloma zdijo tako privlačne in zakaj se
razlikam med različnimi drugimi skupinami vsaj v praksi posvečamo relativno
malo? Dodatno zadrego nam ponuja razmislek, da med spoloma zgolj zaradi
bioloških lastnosti ne moremo najti razlik, ki bi vodile do razlik v dosežku. Če
hočemo najti rešitev, jo moramo iskati kvečjemu v družbenem spolu (ang. gen-
der), saj iz podatkov raziskav PIRLS vidimo, da deklice raje berejo od dečkov.
Gre za spiralo: tisti, ki raje berejo, berejo več in na ta način krepijo svojo bralno
izkušnjo, s tem pa zvišujejo svojo bralno sposobnost ter bralni dosežek in po-
tem spet raje posegajo po knjigah in drugem čtivu. Iz tega razloga je potreb-
no učenke in učence primerno vzpodbuditi, da se bodo počutili nagovorjene k
branju. Ali je potrebno dečke nagovarjati drugače kot deklice? Če da, ali nismo
potem v nevarnosti, da bomo to naredili na račun deklic?9 In kaj kažejo rezulta-
ti za cikel 2016 za Slovenijo – glede doseganja mejnikov in razlik med spoloma?
8 Ibid., 28.
9 Ibid., 28–29.
bralna pismenost četrtošolcev in četrtošolk v sloveniji
Vir: Nacionalna baza PIRLS (različni cikli).
82 drugih držav visoko uvrščene deklice, primerjalno z vrstniki v drugih državah
visoko uvrščeni tudi dečki. Ni držav, kjer bi bile deklice uvrščene visoko, dečki
pa nizko. Razen majhnih razlik se povsod v Evropi trenda bralnih dosežkov po
spolu gibljeta skupaj. Na daljše časovno obdobje vidimo, da hkrati, ko napre-
dujejo deklice, napredujejo tudi dečki. Kjer so bile razlike minimalne, so se v
posameznih obdobjih lahko tudi povečale, vendar ne tako zelo, da bi bil dose-
žek deklic glede na ostale države primerjalno visok, dosežek dečkov pa nizek.
Ker so razlike med spoloma majhne, je vsaka sprememba razlik opazna, toda
tudi če se razlika v petletnem ciklu z 10 točk poveča na 20 (in je torej stoodsto-
tna), razlike v vsebinskem smislu ni.8
Zakaj se nam torej razlike med spoloma zdijo tako privlačne in zakaj se
razlikam med različnimi drugimi skupinami vsaj v praksi posvečamo relativno
malo? Dodatno zadrego nam ponuja razmislek, da med spoloma zgolj zaradi
bioloških lastnosti ne moremo najti razlik, ki bi vodile do razlik v dosežku. Če
hočemo najti rešitev, jo moramo iskati kvečjemu v družbenem spolu (ang. gen-
der), saj iz podatkov raziskav PIRLS vidimo, da deklice raje berejo od dečkov.
Gre za spiralo: tisti, ki raje berejo, berejo več in na ta način krepijo svojo bralno
izkušnjo, s tem pa zvišujejo svojo bralno sposobnost ter bralni dosežek in po-
tem spet raje posegajo po knjigah in drugem čtivu. Iz tega razloga je potreb-
no učenke in učence primerno vzpodbuditi, da se bodo počutili nagovorjene k
branju. Ali je potrebno dečke nagovarjati drugače kot deklice? Če da, ali nismo
potem v nevarnosti, da bomo to naredili na račun deklic?9 In kaj kažejo rezulta-
ti za cikel 2016 za Slovenijo – glede doseganja mejnikov in razlik med spoloma?
8 Ibid., 28.
9 Ibid., 28–29.
bralna pismenost četrtošolcev in četrtošolk v sloveniji