Page 101 - Eva Klemenčič Mirazchiyski, Plamen V. Mirazchiyski. 2020. Bralna pismenost četrtošolcev in četrtošolk v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave bralne pismenosti (IEA PIRLS 2016 in ePIRLS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 15
P. 101
eden njihovih najljubših hobijev. Približno 35 % staršev se je s tem strinjalo, 101
okoli petine se jih je s tem zelo strinjalo, za približno 32 % staršev branje ni nji-
hov najljubši hobi, za približno 7 % pa sploh ne.
Kot je razvidno iz mednarodnih tabel PIRLS 2016 (Mullis, Martin, Foy in Ho-
oper, 2017a – elektronska verzija), ki je posamezne trditve, predstavljene v tabe-
li 4.9, združila v lestvico, imajo učenci, katerih starši radi berejo, boljše oziroma
višje dosežke pri bralni pismenosti.5 V mednarodnem pogledu (vključene so dr-
žave oziroma izobraževalni sistemi, ki so sodelovali v PIRLS 2016) so imeli učen-
ci, katerih starši zelo radi berejo (teh je okoli 32 %) višji povprečni dosežek kot 51
% učencev, katerih starši radi berejo le nekoliko (535 točk napram 508). Učenci s
starši, ki ne marajo brati (17 %), so imeli najnižji dosežek (488 točk). V primerjavi s
PIRLS 2011 je bil starševski odnos do branja v letu 2016 v 31 državah v povprečju
manj pozitiven, pozitivnejši je bil v le dveh državah, in sicer v Azerbajdžanu in na
Portugalskem. Tudi za Slovenijo velja podobno kot pri večini ostalih držav: starši
so v povprečju pri PIRLS 2016 poročali o manj pozitivnem odnosu do branja, če
ta odnos primerjamo s PIRLS 2011. Učencev, katerih starši zelo radi berejo, je bi-
lo v Sloveniji okoli 27 %, njihov povprečni dosežek pri branju pa je bil 571 točk (s
standardno napako 3,0), približno 58 % učencev je imelo starše, ki nekoliko ra-
di berejo (povprečni dosežek teh učencev je bil 539 točk, s standardno napako
2,2), preostalih okoli 16 % učencev pa je imelo starše, ki so poročali, da ne bere-
jo radi (povprečni dosežek teh učencev je bil 517 točk, s standardno napako 3,6).
Tabela 4.10: Drugi viri doma
Ali imaš (ali pa počneš) doma katero od naslednjih stvari? Da Ne
računalnik ali tablico 92,77 (0,59) 7,23 (0,59)
svojo pisalno mizo (ali mizo, ki jo uporabljaš kot pisalno mizo) 93,56 (0,45) 6,44 (0,45)
svojo sobo 76,5 (1,11) 23,5 (1,11)
povezavo z internetom 90,24 (0,67) 9,76 (0,67)
enciklopedije, slovarje, itd. 75,5 (1,07) 24,5 (1,07)
s starši grem vsako leto na počitnice vsaj za en teden izven do-
mačega kraja 87,7 (0,78) 12,3 (0,78)
obiskujem glasbeno šolo
s starši grem vsaj dvakrat na leto v kino, gledališče ali na 25,02 (1) 74,98 (1)
koncert
73,03 (0,9) 26,97 (0,9)
Vir: Nacionalna baza PIRLS.
Opomba: standardne napake so navedene v oklepajih.
5 Seveda ne v smislu kavzalnosti, temveč povezanosti teh dveh skupin.
podpora v domačem okolju
okoli petine se jih je s tem zelo strinjalo, za približno 32 % staršev branje ni nji-
hov najljubši hobi, za približno 7 % pa sploh ne.
Kot je razvidno iz mednarodnih tabel PIRLS 2016 (Mullis, Martin, Foy in Ho-
oper, 2017a – elektronska verzija), ki je posamezne trditve, predstavljene v tabe-
li 4.9, združila v lestvico, imajo učenci, katerih starši radi berejo, boljše oziroma
višje dosežke pri bralni pismenosti.5 V mednarodnem pogledu (vključene so dr-
žave oziroma izobraževalni sistemi, ki so sodelovali v PIRLS 2016) so imeli učen-
ci, katerih starši zelo radi berejo (teh je okoli 32 %) višji povprečni dosežek kot 51
% učencev, katerih starši radi berejo le nekoliko (535 točk napram 508). Učenci s
starši, ki ne marajo brati (17 %), so imeli najnižji dosežek (488 točk). V primerjavi s
PIRLS 2011 je bil starševski odnos do branja v letu 2016 v 31 državah v povprečju
manj pozitiven, pozitivnejši je bil v le dveh državah, in sicer v Azerbajdžanu in na
Portugalskem. Tudi za Slovenijo velja podobno kot pri večini ostalih držav: starši
so v povprečju pri PIRLS 2016 poročali o manj pozitivnem odnosu do branja, če
ta odnos primerjamo s PIRLS 2011. Učencev, katerih starši zelo radi berejo, je bi-
lo v Sloveniji okoli 27 %, njihov povprečni dosežek pri branju pa je bil 571 točk (s
standardno napako 3,0), približno 58 % učencev je imelo starše, ki nekoliko ra-
di berejo (povprečni dosežek teh učencev je bil 539 točk, s standardno napako
2,2), preostalih okoli 16 % učencev pa je imelo starše, ki so poročali, da ne bere-
jo radi (povprečni dosežek teh učencev je bil 517 točk, s standardno napako 3,6).
Tabela 4.10: Drugi viri doma
Ali imaš (ali pa počneš) doma katero od naslednjih stvari? Da Ne
računalnik ali tablico 92,77 (0,59) 7,23 (0,59)
svojo pisalno mizo (ali mizo, ki jo uporabljaš kot pisalno mizo) 93,56 (0,45) 6,44 (0,45)
svojo sobo 76,5 (1,11) 23,5 (1,11)
povezavo z internetom 90,24 (0,67) 9,76 (0,67)
enciklopedije, slovarje, itd. 75,5 (1,07) 24,5 (1,07)
s starši grem vsako leto na počitnice vsaj za en teden izven do-
mačega kraja 87,7 (0,78) 12,3 (0,78)
obiskujem glasbeno šolo
s starši grem vsaj dvakrat na leto v kino, gledališče ali na 25,02 (1) 74,98 (1)
koncert
73,03 (0,9) 26,97 (0,9)
Vir: Nacionalna baza PIRLS.
Opomba: standardne napake so navedene v oklepajih.
5 Seveda ne v smislu kavzalnosti, temveč povezanosti teh dveh skupin.
podpora v domačem okolju