Page 45 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. ▪︎ Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2019. Digitalna knjižnica, Dissertationes 37
P. 45
študentsk a moot court tekmovanja v službi moder nega izobr aževalnega procesa
čenost študentov za sodelovanje in doseganje najboljših rezultatov na moot
court tekmovanjih. Sporoča pa tudi, da je gonilna sila sodelovanja intrin-
zično povezana z njim samim zaradi že predstavljenih dobrobiti. Zunanji
dejavniki, kot na primer vključitev teh tekmovanj v (obvezen) formaliziran
študijski proces, sicer niso zanemarljivi, a so le redko ključni za odločitev
študenta. Praviloma je zunanja motivacija kratkega veka in izzveni ob zah-
tevnosti poglobljenega in dolgotrajnega dela in priprav na tekmovanje. Z
drugimi besedami, formaliziran študijski proces ni ključen dejavnik za so-
delovanje študentov na tekmovanju.
Študenti tekmovalci pa niso edini deležniki v procesu priprave na
moot court. Kvalitetno delo s študenti nagrajuje in plemeniti tudi mentor-
je in bivše tekmovalce, z odličnimi rezultati svojih študentov se kitijo prav-
ne fakultete. Cilji uvrstitve moot court tekmovanj v formaliziran študijski
proces presegajo načrtno vzpodbujanje motivacije in sodelovanja tekmo-
valcev. Fakulteta lahko zagotavlja kvalitetno delo in doseže odlične rezul-
tate le s stabilnim, kontinuiranim in trajnostno naravnanim pristopom z
usposobljenimi in motiviranimi učitelji-mentorji ter z mrežo posamezni-
kov in skupin podpornikov.29 Medtem ko imajo študenti praviloma zastav-
ljen le kratkoročni cilj sodelovati na tekmovanju, je fakultetna usmeritev
daljnosežnejša.
Zunanji dejavniki, ki vplivajo na kvalitetno participacijo deležnikov,
so raznovrstni in se deloma razlikujejo med deležniki samimi. Študentom
tekmovalcem povečuje motivacijo predvsem upoštevanje sodelovanja na
moot courtu kot opravljen izpit ali kreditirana obštudijska dejavnost, oziro-
ma da se mu omogoči prilagojen izpitni režim ali olajša napredovanje v viš-
ji letnik. Zunanji dejavniki motivacije za uspehe na najvišji ravni so lahko
tudi priznanja, štipendije, pripravništva ali ponudbe zaposlitve za študente.
Kar se tiče odnosa mentorjev do zunanjih vzpodbud za mentoriranje,
je z njimi podobno kot pri študentih. Predvsem v srednjeevropskem pro-
storu je često zaznati, da mentor opravlja naloge prostovoljno in neformal-
no kot svojo dodatno dejavnost. Vzgibi za takšno ravnanje so raznoliki:
izboljšanje mentorjevih veščin učenja in mentoriranja, možnost spoznati
nove vsebine s pomočjo tekmovalcev, sodelovanje z najbolj motiviranimi
študenti, ki kasneje lahko preraste v sodelovanje pri drugih projektih ipd.30
Motivacijski dejavniki pa so lahko tudi bolj formalizirani, npr. kot oblika
29 Npr. bivši študenti tekmovalci, strokovni izpraševalci iz vrst odvetnikov, donatorji.
30 Na primer priprava magistrskih nalog, rekrutiranje bodočih akademskih sodelav-
cev in soavtorjev znanstvenih objav.
45
čenost študentov za sodelovanje in doseganje najboljših rezultatov na moot
court tekmovanjih. Sporoča pa tudi, da je gonilna sila sodelovanja intrin-
zično povezana z njim samim zaradi že predstavljenih dobrobiti. Zunanji
dejavniki, kot na primer vključitev teh tekmovanj v (obvezen) formaliziran
študijski proces, sicer niso zanemarljivi, a so le redko ključni za odločitev
študenta. Praviloma je zunanja motivacija kratkega veka in izzveni ob zah-
tevnosti poglobljenega in dolgotrajnega dela in priprav na tekmovanje. Z
drugimi besedami, formaliziran študijski proces ni ključen dejavnik za so-
delovanje študentov na tekmovanju.
Študenti tekmovalci pa niso edini deležniki v procesu priprave na
moot court. Kvalitetno delo s študenti nagrajuje in plemeniti tudi mentor-
je in bivše tekmovalce, z odličnimi rezultati svojih študentov se kitijo prav-
ne fakultete. Cilji uvrstitve moot court tekmovanj v formaliziran študijski
proces presegajo načrtno vzpodbujanje motivacije in sodelovanja tekmo-
valcev. Fakulteta lahko zagotavlja kvalitetno delo in doseže odlične rezul-
tate le s stabilnim, kontinuiranim in trajnostno naravnanim pristopom z
usposobljenimi in motiviranimi učitelji-mentorji ter z mrežo posamezni-
kov in skupin podpornikov.29 Medtem ko imajo študenti praviloma zastav-
ljen le kratkoročni cilj sodelovati na tekmovanju, je fakultetna usmeritev
daljnosežnejša.
Zunanji dejavniki, ki vplivajo na kvalitetno participacijo deležnikov,
so raznovrstni in se deloma razlikujejo med deležniki samimi. Študentom
tekmovalcem povečuje motivacijo predvsem upoštevanje sodelovanja na
moot courtu kot opravljen izpit ali kreditirana obštudijska dejavnost, oziro-
ma da se mu omogoči prilagojen izpitni režim ali olajša napredovanje v viš-
ji letnik. Zunanji dejavniki motivacije za uspehe na najvišji ravni so lahko
tudi priznanja, štipendije, pripravništva ali ponudbe zaposlitve za študente.
Kar se tiče odnosa mentorjev do zunanjih vzpodbud za mentoriranje,
je z njimi podobno kot pri študentih. Predvsem v srednjeevropskem pro-
storu je često zaznati, da mentor opravlja naloge prostovoljno in neformal-
no kot svojo dodatno dejavnost. Vzgibi za takšno ravnanje so raznoliki:
izboljšanje mentorjevih veščin učenja in mentoriranja, možnost spoznati
nove vsebine s pomočjo tekmovalcev, sodelovanje z najbolj motiviranimi
študenti, ki kasneje lahko preraste v sodelovanje pri drugih projektih ipd.30
Motivacijski dejavniki pa so lahko tudi bolj formalizirani, npr. kot oblika
29 Npr. bivši študenti tekmovalci, strokovni izpraševalci iz vrst odvetnikov, donatorji.
30 Na primer priprava magistrskih nalog, rekrutiranje bodočih akademskih sodelav-
cev in soavtorjev znanstvenih objav.
45