Page 70 - Marjan Šimenc, Prispevki k didaktiki filozofije/etike. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018. Digitalna knjižnica, Dissertationes 36
P. 70
prispevki k didaktiki filozofije/etike

Kakšna je razlika med socializacijo in edukacijo? Razliko med njima
je težko ostro zajeti, oziroma natančneje, socializacije ni težko opredeliti,
težje je opredeliti drugi člen. V nekem smislu je to opredelitev edukacije –
da je nekaj, kar se izmika opredelitvam. Nekaj osnovnih napotkov avtor-
ja vendarle podata:

»Socializacija se nanaša na pripravo za zaposlitev in participaci-
jo v vsakdanjih družbenih, ekonomskih in političnih aktivnostih
– dejavno državljanstvo; edukacija se nanaša na nekoliko druga-
čen in manj praktičen set dispozicij in sposobnosti za razumeva-
nje in uživanje v tistih vidikih kulture, ki vključujejo historično
perspektivo in življenje duha.« (Egan in Nyberh, 1980: ix)
To uvodno razlikovanje dvojnost med socializacijo in edukacijo po-
vezuje z dvojnostjo med praktičnim in bolj teoretičnim ter med ekonomi-
jo in kulturo, »kajti namen edukacije je na koncu razviti občutek za užitke
uživanja in sodelovanja v kulturi« (ibid.: 1). Sledi niz drugih delnih opre-
delitev: »Cilji in sredstva edukacije so bistveno sporni – tako kot svoboda
in pravičnost in ljubezen« (ibid.). Torej to razlikovanje ni ustaljeno, ni stvar
splošnega konsenza, temveč stvar razprave v posamezni družbi.
»S socializacijo imamo v mislih tiste aktivnosti, ki so usmerjene
k omogočanju učencem, da delujejo kot kompetentni dejavniki v
svoji družbi; z edukacijo imamo v mislih nekaj več – ta 'nekaj' je
običajno precej nejasen in ga je težko podrobno določiti, nanaša
pa se na niz kulturnih dosežkov, ki ne služijo nobenemu posebne-
mu družbenemu namenu, obenem pa na nek način bogatijo živ-
ljenje osebe, ki si jih pridobi. Socializacija, bi lahko rekli, omogo-
ča življenje v družbi, edukacija ga naredi smiselnega.« (Ibid.: 2)
Pri opredelitvi edukacije je pomembna navezava na smisel – edukacija
pomaga osmišljati življenje. Pri edukaciji ne gre za posredovanje objektivne
vednosti, temveč gre za vednost, ki formira subjekt. Socializacija je uteme-
ljena glede na koristnost za družbo, edukacija pa se na to nekako navezuje:
»Očitno se obe iztekata ena v drugo na številnih mestih. Zdi se, da eduka-
cijske aktivnosti vzniknejo v številnih primerih iz socializacijskih. Glede
na to, kako vzpostavljamo to razlikovanje, bi lahko rekli, da edukacija ni
mogoča brez socializacije.« (Ibid.: 3) A ne gre preprosto za zaporedje, prej
gre za to, da imajo »skoraj vse dejavnosti v šoli socializacijske in edukacij-
ske razsežnosti.« (Ibid.) Vseeno pa gre za dva različna momenta in pri na-
črtovanju kurikula bi morali upoštevati oba.

70
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75