Page 69 - Marjan Šimenc, Prispevki k didaktiki filozofije/etike. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018. Digitalna knjižnica, Dissertationes 36
P. 69
Edukacija in socializacija

V razpravah o moralni vzgoji se je v obdobjih dvajsetega stoletja, ki so bila

povezana s specifičnimi procesi spreminjanja družbe, odpirala vprašanje,
ali naj bo šola vrednostno nevtralna ali pa naj vključuje neko obliko vzgoje
za vrednote, denimo državljansko ali moralno vzgojo. Na bolj splošni ravni
se je to kazalo v obliki razmisleka o temeljnih ciljih edukacije, v najbolj čis-
ti obliki v razmisleku o odnosu med edukacijo in drugimi koncepti – deni-
mo socializacijo, treningom, instrukcijo. V nadaljevanju bom skiciral nekaj
momentov konceptualnega prostora, ki ga ta razlikovanja odpirajo.

Socializacija in edukacija
Leta 1980 Kieran Egan in David Nyberg objavita knjigo z naslovom The
Erosion of Education. Njuna središčna teza je, da je za krizo šole in izo-
braževalnih inštitucij krivo nerazlikovanje med edukacijo in socializacijo.
Priznavata, da sta koncepta povezana, velja celo, da je eden pogoj drugega,
a obenem opozarjata, da je treba ohranjati razliko med edukacijo in sociali-
zacijo, drugače obstaja nevarnost, da bo en člen te dvojnosti, edukacija, po-
časi izgubljal svoj pomen. Taka je namreč njuna diagnoza sodobnih tren-
dov v vzgoji in izobraževanju: edukacija se izgublja na račun socializacije.
Njun odgovor na govor o krizi šole je tako najprej konceptualen: premisliti,
za kaj pri šoli sploh gre. Njun premislek kaže, da gre za dva procesa, ki sta
povezana, a ta zveza ni zveza enakopravnih.

69
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74