Page 21 - Marjan Šimenc, Prispevki k didaktiki filozofije/etike. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018. Digitalna knjižnica, Dissertationes 36
P. 21
cilji pouka filozofije, instrumentalizacija in didaktike filozofije

k gospodarski rasti in zaposljivosti prebivalstva je k javnemu razmisleku
težko prispevati s tezo, da je govor o ciljih edukacije preprosto zgrešen. Ne
samo, ker se navedeni cilj danes zdi tako samoumeven, da ga v javni raz-
pravi ni mogoče ignorirati, temveč tudi zato, ker je pri zamisleku o poteku
prakse edukacije vendarle potrebno vpeljati vrsto razlikovanj in si poma-
gati z različnimi konceptualnimi okviri. In eden od tradicionalnih nači-
nov, kako razumeti edukacijo, je prav s pomočjo ciljev, tradicije pa ne gre
preprosto zavrniti, temveč jo velja premisliti.

Cilji pouka filozofije v didaktikah filozofije
Vprašanje je torej, kako misliti status ciljev v kontekstu poučevanja filozo-
fije. Ker je didaktika filozofije disciplina, ki naj bi mislila pouk filozofije, to
vprašanje lahko pretvorimo v vprašanje: kakšno mesto imajo cilji v didak-
tiki filozofije in v kakšni meri so povezani z instrumentalizacijo filozofije,
na katero opozarja Biesta? Pregled literature pokaže, da izraz didaktika fi-
lozofije pokriva notranje razčlenjeno področje. Lahko bi rekli, da obstajata
dve vrsti didaktike filozofije. Prva se sistematično loteva predstavitve celo-
te področja in sistematično odgovarja na vsa vprašanja, ki jih poveže oziro-
ma se jih običajno povezuje z didaktiko filozofije. Strnemo jih lahko deni-
mo v pet temeljnih vprašanj: zakaj, kaj, kako, s čim in s kakšnim uspehom?
(Bruning, 2016: 19) Avtorji tovrstni didaktik posamezne tematike obravna-
vajo tako, da pomembne del besedila obsega povzemanje, sintetiziranje in
sistematiziranje stališč drugih avtorjev ali sistematično izpeljevanje sploš-
no sprejetih odgovorov. To didaktiko, ki ima praviloma obliko monograf-
ske publikacije, lahko poimenujemo sistematizirajoča didaktika, saj posku-
ša razmislek o poučevanj filozofije na izčrpen način oblikovati v pregledno
in urejeno celoto.

Drug tip didaktike se osredotoča na to, kako sploh koncipirati didakti-
ko, in ponuja razmislek, v katerem so povezani cilji, metode dela in uteme-
ljevanje specifičnega razumevanja ciljev didaktike. Ta razmislek je lahko
vključen v širši sklop sistematične didaktike filozofije, lahko pa ima obliko
samostojnega dela. Ta tip didaktike lahko poimenujemo avtorska didakti-
ka, saj praviloma ne meri na izčrpno in vseobsegajočo predstavitev odgovo-
rov na vsa didaktična vprašanja, temveč poskuša predvsem oblikovati spe-
cifičen, avtorsko zaznamovan pristop k didaktiki filozofije.5 Primer prvega
tipa je denimo didaktika Jonasa Pfistra, primer drugega pa so članki in

5 Iz narave tega opisa je razvidno, da sta opisana dva idealna tipa, tako da bi za večino
obstoječih didaktik lahko rekli, vsebujejo elemente prvega in drugega tipa.

21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26