Page 115 - Marjan Šimenc, Prispevki k didaktiki filozofije/etike. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018. Digitalna knjižnica, Dissertationes 36
P. 115
Etika skrbi in skrb za etiko

Jean Piaget, ki je na področju edukacije znan predvsem po teoriji kognitiv-

nega razvoja otrok, je svoj genetičnopsihološki pogled uporabil tudi za mo-
ralni razvoj otrok in identificiral sosledje treh stopenj: otrok napreduje od
nepoznavanja moralnih pravil prek popolnega spoštovanja pravil do refle-
ktiranega odnosa do pravil kot sredstva za sodelovanje in skupno življenje.
Psiholog Lawrence Kohlberg je raziskave nadaljeval in poskušal natančneje
določiti stopnje moralnega razvoja otrok. Otrokom raznih starosti je zasta-
vil probleme, ki so zahtevale moralno presojo, in z analizo njihovih odgo-
vorov razvil lestvico šestih stopenj moralnega razvoja.

Stopnja kazni in uboganja: prav je, kar je nagrajeno, narobe je, kar je
kaznovano. Vodilo delovanja je izogibanje kazni in spoštovanje avtorite-
te. Gre za egocentrični pogled, pri katerem se subjekt ne zaveda interesov
drugih.

Stopnja individualnih instrumentalnih ciljev in menjave: prav je, kar
zadovolji moje potrebe oziroma ustreza poštenim dogovorom o menjavi.
Vodilo delovanja je uresničevanje osebnih interesov v svetu, v katerem je
treba upoštevati tudi interese drugih. Gre za individualistični perspektivo,
ki pa upošteva, da imajo tudi drugi ljudje interese.

Stopnja vzajemnih pričakovanj, odnosov in konformnosti: prav je, kar
ustreza družbenim konvencijam. Vodilo delovanja je biti dober človek v
lastnih očeh in očeh drugih, pa tudi želja podpirati zakone. Oseba na tej

115
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120