Page 92 - Igor Ž. Žagar, Janja Žmavc in Barbara Domajnko. ?? »Učitelj kot retorik«: retorično-argumentativni vidiki pedagoškega diskurza. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018. Digitalna knjižnica, Dissertationes 35.
P. 92
»učitelj kot retorik«: retorično-argumentativni vidiki pedagoškega diskurza

POSTOPEK PREBESEDITVE S POMOČJO NADOMEŠČANJA
(vsi nadomeščeni elementi so poudarjeni ležeče):
(1'''')
a) »Nepravilni glagoli = Irregular Verbs«
b) Nepravilni glagoli v angleščini so nekakšne bele vrane, saj svojih
oblik za »Past« in »Past Participle« ne tvorijo tako kot ostali gla-
goli – zgolj z dodajanjem končnice »-ed«.
c) Nepravilni glagoli so zato poštevanka angleške slovnice.
č) Znanje nepravilnih glagolov pa je zelo uporabno, saj je podlaga
tvorjenju časov in trpnikov.
d) Na srečo nepravilni glagoli v angleščini niso številčna jata in vam
posledično ne bi smeli povzročati večjih težav.
ANALIZA
V primeru (1'''') so nadomeščene tri besede oz. besedne zveze iz izvirnega
besedila: izjema (nadomeščena z bele vrane), poglavje, ki se ga je treba nau-
čiti na pamet (nadomeščeno s poštevanka) in velika skupina (nadomeščeno
s številčna jata). Zlasti prva (1''''b) in zadnja (1''''d) kot metafori nakazujeta
na poskus »alegoričnega« opisa fenomena nepravilnih glagolov (tj. malošte-
vilčna jata belih vran), medtem ko primer (1''''c) lahko razumemo v smislu
genitivne metafore oz. prenosa pomena po analogiji (tj., kar je poštevanka
matematiki, so nepravilni glagoli angleški slovnici). Kljub vsebinski nepo-
vezanosti metafor (tj. med »ptičjim svetom« in »poštevanko« na prvi pog-
led ni jasne zveze), je vključitev »poštevanke« smiselna, ker ohranja poanto
elementarnega načela učenja in usvajanja znanja (tj. nujnosti memoriranja
temeljnih znanj). Retorični (tj. prepričevalni) učinek nadomeščanja v bese-
dilu prepoznamo zlasti v izpostavitvi ključnih pojmov, ki jih poosebljajo tri
dovolj splošno znane metaforične rabe (bela vrana, poštevanka, jata vran)
in skupaj tvorijo problem govora/besedila: nepravilni glagoli so izjema, ki
jo je treba memorirati, za to pa obstaja tudi olajševalna okoliščina. Zaradi
takšnega pristopa sporna točka sicer ne izstopi povsem nedvoumno (uteg-
nile bi nastati težave z jasnostjo), a slikovitost, ki jo omogoča preneseni po-
men in ki na strateško izbranih mestih dopolnjuje stvarna pojasnila, je tudi
v funkciji vzbujanja čustev, s pomočjo katerih govorec lahko uspešneje na-
govori temi manj naklonjen del poslušalcev/bralcev.

92
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97