Page 48 - Igor Ž. Žagar, Janja Žmavc in Barbara Domajnko. ?? »Učitelj kot retorik«: retorično-argumentativni vidiki pedagoškega diskurza. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018. Digitalna knjižnica, Dissertationes 35.
P. 48
»učitelj kot retorik«: retorično-argumentativni vidiki pedagoškega diskurza

našega razpravljanja o dogodku ali dejanju, to je časa, kraja, vrste
sogovornikov ipd. (lat. constitutio translativa).31
Kakor lahko vidimo iz opisanega, je izpeljava stasis/constitutio po svo-
ji naravi hierarhična, kar pomeni, da potujemo od najsplošnejše opredelitve
problema k njegovim vedno konkretnejšim vidikom (tj. od obstoja proble-
ma, preko njegove opredelitve, lastnosti ter na koncu do konkretnih pra-
vil in okoliščin, ki ga določajo). Hierarhičnost spornih točk hkrati tudi po-
meni, da vsaka obstoječa raven spornosti problema predpostavlja spornost
tudi vseh naslednjih ravni. Ali povedano preprosteje: če je sporna prva sta-
sis/constitutio, so sporne tudi vse ostale itd.
Osnovna shema je torej videti takole:

1. Izhodiščno vprašanje dejstva/domneve (stasis/constitutio verje-
tnosti): »Ali se je dejanje zgodilo?/Ali je X res storil Y?«

2. Izhodiščno vprašanje definicije (stasis/constitutio opredelitve):
»Kako lahko dejanje opredelimo?/Kaj je storil X?«

3. Izhodiščno vprašanje kvalitete (stasis/constitutio lastnosti): »Kako
resno je dejanje?/Je bilo dejanje X primerno (pravično, primerno,
sprejemljivo)?«

4. Izhodiščno vprašanje mesta (stasis/constitutio primernosti): »Ali
obstaja formalni postopek za obravnavo dejanja?/Ali je to pravo
mesto za razpravo o tem (tj. o točkah 1., 2., 3.)?«
Oglejmo si opisano hierarhičnost in konsekutivnost določanja spor-

nosti neke zadeve na primeru prikaza dialoga med govorcem in sogovor-
cem, ki bi sicer prav lahko potekal (če bi šlo za takšne vrste razpravo), a
običajno proces določanja spornosti poteka v najzgodnejši fazi govorčeve
konstrukcije govora in temelji na neke vrste zamišljenem dialogu s pos-
lušalci. Kot smo že omenili, stasis/constitutio lahko ponazorimo tudi kot
niz vprašanj, katerih odgovori omogočajo iskanje sporazumne rešitve. A
ta »rešitev« seveda še ne predstavlja končne rešitve problema v zadevi, tem-
več gre za to, da se govorec in sogovorec »sporazumeta« (razrešita dilemo)
o tem, kaj v zadevi problem sploh je (tj. »kje se strinjamo, da se ne strinja-
mo«). Šele od tega trenutka je mogoče iskati ustrezne in vsebinsko relevan-
tne argumente v prid (ali proti) spornemu stališču, ki je sedaj skupno govor-
cu in sogovorcu (poslušalcem).

31 Antični teoretiki so Hermagorovo shemo o stasis še podrobneje razdelali v podkat-
egorije in dodatne sklope vprašanj, ki so omogočali obravnavno konkretnih sodnih
primerov in tematik in ki jih tukaj ne bomo obravnavali.

48
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53