Page 218 - Igor Ž. Žagar, Janja Žmavc in Barbara Domajnko. ?? »Učitelj kot retorik«: retorično-argumentativni vidiki pedagoškega diskurza. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018. Digitalna knjižnica, Dissertationes 35.
P. 218
»učitelj kot retorik«: retorično-argumentativni vidiki pedagoškega diskurza

Slika 6: Konstrukcija pomena v mentalnih prostorih
Sliko 6 bi bilo treba brati (interpretirati) takole. R pomeni »realnost«

govorca (govorčev mentalni prostor, mentalni prostor avtorja plakata), M
pomeni »realnost« opazovalca (opazovalčev mentalni prostor). p predsta-
vlja zadevni plakat, F(p) (želeno) premiso in q (želeni) zaključek v men-
talnem prostoru R. Po drugi strani p v mentalnem prostoru M, seveda, še
vedno predstavlja isti zadevni plakat (zato tudi dolga puščica, ki povezuje
dva prostora), vendar pa sta lahko F'(p) (opazovalčeva premisa) in q' (opa-
zovalčev zaključek) precej različna od govorčeve premise in njegovega za-
ključka (pač odvisno od opazovalčevih izkušenj, socialnega in kulturnega
ozadja, izobrazbe, spola in številnih drugih, celo bionevroloških in kogni-
tivnih dejavnikov). Prav zato se lahko prostori M glede na prostor R nam-
nožijo, namreč prav zaradi različnih (socialnih, kulturnih itd.) ozadij, izo-
brazbe, spola ... različnih opazovalcev.

Za nekoliko drugačen mehanizem gre pri Marlborovih oglasih, ki jih
je uporabil Assimakis Tseronis na konferenci o argumentaciji leta 2012 na
Braču.10 Pravzaprav ne gre za oglase, temveč za subverzijo oglasov (angl.
subvertisements), ki jih je ustvarila skupina Adbusters (že njihovo ime je
precej povedno glede tega, kaj počno z oglasi)11.

Kronološko se seveda najprej pojavijo izvirni oglasi. Ozadje je vedno
ameriški (Divji?) zahod, predstavljen v toplih, rumenkastih in rjavkastih

10 Prispevek je v nekoliko predelani obliki objavljen v obliki članka z naslovom Arguing
Against Corporate Claims Visually and Multimodally: The Genre of Subvertisements
(Tseronis in Forceville, 2017).

11 Več o mednarodnem kolektivu Adbusters na http://www.adbusters.org/about/#we-
talk in https://en.wikipedia.org/wiki/Adbusters.

218
   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223