Page 21 - Igor Ž. Žagar, Janja Žmavc in Barbara Domajnko. ?? »Učitelj kot retorik«: retorično-argumentativni vidiki pedagoškega diskurza. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018. Digitalna knjižnica, Dissertationes 35.
P. 21
pedagoški diskurz

Sestavine komunikacijskega konteksta, s katerimi so jezikovne sesta-
vine medsebojno prilagodljive, Verschueren poimenuje kontekstualni kore-
lati prilagodljivosti ter jih v grobem razvrsti v štiri glavne kategorije: fizični,
socialni, kognitivni in jezikovni kontekst.

Kateri so specifični korelati pedagoškega konteksta, ki sopogojujejo/so-
oblikujejo pedagoški diskurz? V grobem bi lahko rekli, da gre za instituci-
onalni kontekst vnaprej določenih vlog in prostora ter odmerjenega časa, v
katerem naj bi učitelj kar najučinkoviteje koordiniral sooblikovanje/usva-
janje znanja pri učencih. Fizični kontekst zajema krajevne in časovne omeji-
tve. Z vidika kraja učni proces največkrat poteka v razredu, lahko pa tudi iz-
ven njega (knjižnica, dom, ekskurzije, obiski razstav in predstav). Krajevni
vidik delno zajema različne prostorske oblike organiziranja pouka (delo v
skupinah, posebni sedežni red, virtualne učne skupine). S časovne perspek-
tive na oblikovanje komunikacije v šoli vpliva časovna omejenost, in sicer
tako v smislu ene učne ure kot v smislu šolskega leta. Fizični kontekst na-
dalje zajema tudi različne vrste učnih pripomočkov in virov, kot so referenč-
ne knjige, dokumentarni viri, audio- in/ali videoposnetki, strokovni go-
sti, računalnik in dostop do interneta itd. Družbeni kontekst se nanaša na
družbene vloge in odnose. Učitelj sam ali ob pomoči različnih drugih uč-
nih pripomočkov in virov nastopa kot strokovno usposobljen vir znanja,
kot didaktično usposobljen koordinator različnih oblik učnega procesa in
nenazadnje tudi kot ocenjevalec. Učenci so v poziciji tistega, ki mora nova
znanja kritično usvajati, to pomeni jih obvladovati na podlagi kritične pre-
soje. V učni proces vstopajo z različnim predznanjem in prav zaradi tega
lahko včasih nastopajo tudi kot vir novih znanj. Na učno komunikacijo na-
dalje vpliva starost pa tudi druge posebnosti učencev (posebne potrebe, šte-
vilo učencev v skupini/skupinah, učenčeve navade in obnašanje itd.). Z vi-
dika širšega družbenega konteksta (sistemov, odnosov, kategorij) pa tako na
katalog znanj kot interpretacijo določenih posameznih znanj vplivajo eko-
nomsko-politični, kulturni, verski in vrednostni sistemi, spol itd. Čeprav
večina družbenih dejavnikov v smislu zagotavljanja enakih možnosti ne
bi smela vplivati na učni proces, ostajajo predmet opazovanja predvsem
kritično naravnanih analiz. V smislu akumulirane skupne vednosti bi
katalog znanj mogoče lažje umestili v družbeni kot kognitivni kontekst.
Slednji se nanaša na domnevna mentalna stanja (kognitivne procese, spo-
min, motivacijo, intence, potrebe, želje, vidike osebnosti, emocije, prepri-
čanja). Seveda lahko pri vseh teh dejavnikih, tako kot smo to omenili za
znanje, izpostavljamo njihovo družbeno naravo, kolikor jih interpretiramo

21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26