Page 185 - Igor Ž. Žagar, Janja Žmavc in Barbara Domajnko. ?? »Učitelj kot retorik«: retorično-argumentativni vidiki pedagoškega diskurza. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018. Digitalna knjižnica, Dissertationes 35.
P. 185
»argumentativni vzorec« ...

3. Navedi tudi utemeljitev: s čim lahko utemeljiš izpeljavo sklepa iz
argumenta?

(argument) torej (sklep)
Raziskave kažejo, da kajenje kajenje (na javnih
povečuje tveganje obolevnosti mestih) morali
za pljučnim rakom prepovedati

ker
(utemeljitev)
si moramo prizadevati za
zmanjšanje tveganja obo-
levnosti za pljučnim rakom

Ti trije elementi predstavljajo osnovno shemo argumentacije. Kljub
navidezni preprostosti je treba na tem mestu izpostaviti predvsem dvoje:
dinamiko implicitnosti/eksplicitnosti njihovega navajanja in prožnost vr-
stnega reda.

Pri vsakdanjem argumentiranju vsi trije elementi niso nujno ekspli-
citno izraženi. Največkrat sta eksplicitno izražena argument in sklep, ve-
likokrat pa tudi samo sklep ali pa samo argument. Neizrečene elemente
se da iz konteksta bolj ali manj uspešno in zanesljivo rekonstruirati, ve-
likokrat pa je to tudi povsem nemogoče in posledično stvar špekuliranja.
Gornji argument (Raziskave kažejo, da kajenje povečuje tveganje obolenja
za pljučnim rakom), sam na sebi, namreč lahko podpira različne vrste skle-
pov2 (npr.: Takoj nehaj kaditi; Del dobička od prodaje cigaret bi morali naka-
zati neposredno v zdravstvo itd.). Najzanesljivejši način rekonstruiranja im-
pliciranih elementov je vsekakor neposredni odziv sogovorca, njegov poziv
govorcu, da svoje argumentiranje dopolni. Najpogosteje lahko zaradi eko-
nomičnosti ostane neizrečena utemeljitev, in sicer v principu zato, ker naj bi
bila to neka splošna »resnica«, obče sprejeto verjetje ali mnenje, ki ga sogo-
vorci po predvidevanju govorca poznajo in sprejemajo (nekakšna višja pre-
misa silogizma). To bi lahko rekli tudi za utemeljitev v navedenem primeru:
prizadevanje za zmanjševanje obolevnosti oz. ohranjanje zdravja je v naši
družbi splošno sprejeta vrednota oz. načelo. Vendar pa tega ne moremo

2 In to je značilnost, ki bi si jo veljalo res dobro zapomniti: en in isti argument (v
enaki ubeseditvi) lahko služi kot podpora in utemeljitev več različnim sklepom, ne
le enemu!

185
   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190