Page 269 - Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. ▪︎ Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018. Digitalna knjižnica, Dissertationes 26
P. 269
povzetki

Ana Mladenović
Protislovnost zahtev in oblikovanje spolnih identitet
v neoliberalnem šolskem kontekstu
V prispevku se bomo osredotočili na konstrukcije spolnih identitet v
edukacijskem okolju. Izhajajoč iz razmisleka o dualizmih, ki so prevladujo-
ča logika zahodnega mišljenja, bomo analizirali družbene zahteve in vsak-
danje pritiske, ki vplivajo na oblikovanje različnih moškosti in ženskosti
v edukacijskem okolju. Pri tem nas bo zanimalo, kako se v procese obli-
kovanja spolnih identitet učencev in učenk vpenja neoliberalna logika, ki
prežema današnji edukacijski sistem. V neoliberalizmu se gojijo vrednote
tekmovalnosti in individualizma, zagovarja se tržna logika in svoboda iz-
bire, obenem pa se zahteva individualno odgovornost in pričakuje dose-
ganje najvišjih standardov. Če so bila še do nedavnega pravila o tem, kaj
konstruira hegemono moškost in ženskost jasna in strogo začrtana, danes,
v času naraščajoče negotovosti, temu ni več tako. Prihaja namreč do pre-
oblikovanja dualistične logike, katere glavna funkcija je bila poenostavlja-
nje družbene realnosti z delitvijo na dva diametralna pola z nasprotnima
vrednotnima predznakoma. V neoliberalnih edukacijskih okoljih so učen-
ci in učenke podvrženi vedno več pritiskom in zahtevam, ki so pogosto celo
protislovne. Tako morajo biti denimo dekleta hkrati pametna in lepa, fantje
pa se trudijo z usklajevanjem uporništva in dobrih dosežkov. V prispevku
bomo analizirali konstrukcije moškosti in ženskosti v učilnicah, s poseb-
nim poudarkom na protislovnosti družbenih zahtev, ki jih postavlja neoli-
beralno edukacijsko okolje.
Ključne besede: konstrukcije spolnih identitet, moškosti, ženskosti, eduka-
cija, neoliberalizem
The contradiction of demands and the creation of gender
identities in a neoliberal school context
This paper focuses on the constructions of gender identities in education.
It will analyse how societal demands and pressures impact the constructi-
ons of masculinities and femininities in education, stemming from the du-
alistic logic which is prevalent in western philosophy. It explores different
ways in which the current neoliberal logic shapes gender identities of pu-
pils. Neoliberalism nurtures the values of competitiveness and individua-
lism, stands for market logic and freedom of choice, while at the same time
demanding accountability, promoting the ethos of self-responsibility, stan-
dards and credentials. The rules of what constitutes hegemonic masculini-
ty and femininity have been clearly defined in the past; however, this is no

269
   264   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274