Page 123 - Štrajn, Darko. 2018. Vzgoja družbe. Ljubljana: Pedagoški inštitut.
P. 123
Družbena reforma je šolska reforma 121
mov. V teh koordinatah pa so se, kot vemo, že dodobra institucionalizirali
kognitivni pristopi, ki so osnova za empirična raziskovanja učljivosti in pred-
stavnega sveta otrok, koncipiranja učnih metod; nenazadnje sintezne ugo-
tovitve s tega področja vzvratno učinkujejo na spreminjevalne posege v šol-
stvo. Najširše vzeto bi se razumevanje zadnjega reformnega ciklusa verjetno
začelo pri konceptu postmodernizma. Če pomislimo na to, kako močno je
ta termin prodrl v splošno rabo, pravzaprav tudi v vsakdanjo govorico, lah-
ko ugotovimo, da refleksivni prispevki, kakorkoli se lahko zdijo abstraktni,
izkažejo svojo »uporabnost« prav s tem, da prodrejo na različne ravni jezi-
ka, med drugim tudi na raven strokovnih terminologij. Gotovo je med naj-
pomembnejše konceptualne prispevke v tem pogledu treba šteti Lyotardovo
konceptualizacijo. »/Pri Lyotardu/ konstitucija subjekta ni v središču. Osre-
dnja tema njegovih del veliko bolj prikazuje sociokulturno postavljenost so-
dobnih družb, ki jih je, kot je znano, označil kot ‚postmoderne‘. /.../ Postmo-
derna se po Lyotardu odlikuje s tem, da v njej zgodovinsko-filozofske legiti-
macijske konstrukcije izgubijo svojo verodostojnost.«5 O tem, koliko je tovr-
stna refleksivna raven vedno navzoča »v ozadju« reformnih načrtovanj, se-
veda ni mogoče trditi nič gotovega, ni pa mogoče zanikati, da take opredeli-
tve ponujajo okvir za razumevanje dogajanj. Če se še zadržimo pri Lyotardu,
nam njegovo ukvarjanje s statusom vednosti, torej z vprašanji načinov proi-
zvodnje znanosti v »postmodernem stanju«, jasno ponuja epistemološko iz-
hodišče za konstrukcijo shem reproduciranja znanj skozi vzgojo in izobraže-
vanje. Če navežemo na zgoraj navedeno Popkewitzevo opazko, ji Lyotardovo
ugotavljanje tega, da se dogaja »eksteriorizacija vednosti v razmerju do ved-
očega«, stopa naproti kot konceptualna ilustracija. »Staro načelo, da je pri-
dobivanje vednosti neločljivo od formacije (bildung) duha in cele osebe, po-
staja in bo postajalo vse bolj zastarelo.«6 Ta ugotovitev pojasnjuje in nema-
ra komentira fragmentarizacijo, npr. v učnih načrtih ter učnih metodah in
pravzaprav uvaja dobo, v kateri se razsredišči tudi šolska reforma. Novi refor-
mni ciklus v komparativnem pogledu med reformnimi procesi v različnih
deželah pokaže na množico povezanih in nepovezanih pobud, na pluralizem
vzgojno-izobraževalnih praks in ne nazadnje na nove podobe konfliktnosti
v institucionalnih razmerjih šolstva. Vse to sproža vse višjo relevantnost šol-
stva v političnih programih in tudi izrazito rastočo relevantnost šolstva ali
izobraževanja v ekonomskem smislu.7 Pri tem ne mislimo samo na »pozitiv-

5 Hans-Christoph Koller, Bildung und die Dezentrierung des Subjekts, v: B. Fritzsche, J. Hart-
mann, A. Schmidt, A. Terooren (ur.), Dekonstruktive Pädagogik, Opladen 2001, 41.
6 Jean-François Lyotard, Postmoderno stanje, 13.
7 Ta aspekt se z največjo jasnostjo pokaže kajpak na ravni višjega izobraževanja, ki je tako kot
šolstvo na nižjih stopnjah izpostavljeno nenehnemu reformiranju. Evropska bolonjska reforma,
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128