Page 33 - Žagar, Igor Ž. (2018). Od performativa do govornih dejanj. Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Dissertationes 1.
P. 33
Zagatnost performativnosti 31

Po Prichardovem mnenju se tej »rešitvi« lahko ognemo le, če pozna-
mo pomen glasov »obljuba«; v tem primeru »Obljubljam …« ne potrebu-
je poprejšnje, splošnejše obl­jube.

Vendar pa je takšna pomožna rešitev neuporabna, kajti, spomnimo se,
pravi problem je razumeti, zakaj mislimo, da se bomo s tem, ko izustimo glas
»obljubljam«, zavezali izvršitvi dejanja.

Odgovor na to vprašanje pa že poznamo: predhodno smo dali neka-
kšno splošnejšo obljubo, čeprav brez jezika in ne da bi o tem kaj vedeli.
Tako smo ujeti v začarani krog dveh neustreznih odgovorov, ki se sklicuje-
ta drug na drugega: če hočemo razložiti, zakaj »določeni glasovi« pripelje-
jo do določene obveze, moramo predpostaviti, da je obstajal neki poprejšnji
dogovor (da se bomo držali naših dogovorov).

Edini način, da se temu splošnemu dogovoru izognemo, je poznavanje
pomena izrečenih glasov. Prav v tem pa je sploh problem, namreč, kako je
sploh mogoče, da nekateri glasovi porajajo določeno moralno obvezo?

Na to vprašanje seveda lahko odgovorimo le, če predp­ ostavimo, da je
prišlo do nekakšnega predhodnega splo­šnega dogovora …

In tako dalje in tako naprej.
Položaj močno spominja na zgodbo, ki jo je nekoč povedal Austin, da
bi z njo ponazoril preokupacije moralne filozofije:
Jones odhaja na dolgo potovanje skozi puščavo. Ima dva sovražnika, A in
B. A zahrbtno napolni Jonesovo čutarico s smrtonosnim strupom. Mimo pri-
de B in, ne da bi vedel za A -jevo ostudno dejanje, čutarico prelukn­ ja. Jones
odkoraka v puščavo s svojo predrto čutaro in umre od žeje. Vprašanje: Kdo je
ubil Jonesa, A ali B?19
Austin je hotel presekati začarani krog odgovarjanja na to vprašanje,
njegovo prvo teorijo performativa pa imamo lahko prav za odgovor na Pri-
chardovo vprašanje. Naj ga še enkrat parafraziramo: Zakaj mislimo, da se
bomo s tem, da izustimo neki glas, zavezali tudi izvršitvi dejanja?
Zato, odgovarja Austin, ker obstaja ritual, da v ustre­znih okoliščinah iz-
rečem ustrezno formulo.
In ko v takšnih okoliščinah izustim oz. izrečem, na primer, »glas«
»obljubljam«, se s tem zato zavezujem, da bom izvršil tudi dejanje (ki ga
obljubljam), ker je družbeno sprejeto, da je to način, na katerega naj bo de-
janje izvršeno, in ne zato, ker sem poprej nekako obljubil, da določenih gla-
sov v določenih okoliščinah ne bom izrekal.

19 G. Pitcher, Austin: a personal memoir, v: Essays on J. L. Austin, ur. I. Berlin, Oxford 1973, 20.
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38