Page 94 - Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju danes. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2017. Digitalna knjižnica, Documenta 12
P. 94
ve skupini: v skupino s tveganjem za poznejše težave pri učenju branja in
v skupino brez tveganja. Test je sestavljen iz 20 nalog, ki so po posameznih
zmožnostih predstavljene v Tabeli 6 (Jurišić, 2001). Test preverja le določene
zmožnosti, povezane z branjem, ki nam povedo, koliko otrok že zmore brati
(tj. na kateri stopnji porajajoče se pismenosti se nahaja), in ne preverja večje-
ga števila zmožnosti (ti. predbralnih zmožnosti), ki so pomembne za začetek
učenja branja in za napredovanje na nadaljne stopnje bralnega razvoja.

Tabela 6: Opis Testa zgodnjih bralnih zmožnosti

Zmožnost, ki jo preverjamo Opis nalog

Prepoznavanje tiska iz ožje- Otrok mora prepoznati logotip ene od dveh igrač (6. naloga)
ga okolja in logotip legokock (1. naloga). Vsaka naloga je vredna 1 točko,
skupno torej lahko doseže 2 točki.

Prepoznavanje tiska iz širše- Otrok mora prepoznati napis trgovina (3. naloga) in prepozna-
ga okolja ti oz. ločiti črke od drugih grafičnih simbolov (2. naloga). Vsaka
naloga je vredna 1 točko, skupno torej lahko doseže 2 točki.

94 Pojmovanje tiska Otrok nam pokaže smer branja (4. naloga), pokaže, kje je
začetek in kje konec zgodbe (8. naloga), pove, da je na pisem-
ski ovojnici napisan naslov (7. naloga) in poišče enake besede
v besedilu (10. naloga). Vsaka naloga je vredna 1 točko, skupno
torej lahko doseže 4 točke.

Poznavanje črk Otrok mora poimenovati črke (5. in 16. naloga), prepoznati be-
sede (9. naloga), med tremi tiskanimi besedami prepozna-
ti besedo, ki je na sliki (11. naloga), in prepoznati besedo (tisk)
iz okolja (12. naloga). Vsaka naloga je vredna 1 točko, skupno
torej lahko doseže 5 točk.

Pri otroku preverjamo branje krajših povedi z razumevanjem
(19. naloga), branje krajših besed brez slike (18. naloga), prire-
janje besed k sliki (13. naloga), reševanje rebusov (17. naloga),
Začetno branje z dekodiranjem prirejanje besed k sliki (14. naloga) in prepoznavanje besede

med tremi podobnimi besedami (15. naloga). Vsaka naloga je
vredna 1 točko, skupno torej lahko doseže 6 točk.

Hitrost branja Otrok mora čim hitreje prebrati besede, zapisane z velikimi
tiskanimi črkami, ki poimenujejo barve in števila (20. naloga).
Besede so zapisane v petih vrsticah, vsaka vrstica ima 4 be-
sede, torej je skupno 20 besed.

Spremenljivke

Neodvisni spremenljivki v raziskavi sta spol in starost

Odvisne

Celoten vzorec otrok smo opazovali po spremenljivkah, katerih vrednosti smo
pridobili z uporabo Preizkusa predbralnih zmožnosti in Testa zgodnjih bralnih
zmožnosti.

raziskovanje v vzgoji in izobraževanju danes
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99