Page 50 - Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju danes. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2017. Digitalna knjižnica, Documenta 12
P. 50
tabela prikazuje glavne cilje, ki bi jih po mnenju avtorja tega prispevka ta tip
izobraževanja moral zaobsegati.

Tabela 3: Cilji »izobraževanja o človekovem dostojanstvu« kot integral-
nem delu državljanske vzgoje

IZOBRAŽEVANJE O ČLOVEKOVEM DOSTOJANSTVU
CILJI

(1) Pridobitev teoretičnega znanja o konceptu človekovega dostojanstva in njegovi korelaci-
ji s človekovimi pravicami ter drugimi demokratični elementi (predvsem s filozofske, politične,
pravne in sociološke perspektive).
(2) Sposobnost analiziranja in kritičnega ocenjevanja vseh vidikov človekovega dostojanstva.
(3) Razvoj občutka samospoštovanja in spoštovanja sočloveka kot dveh ključnih elementov re-
alizacije človekovega dostojanstva.
(4) Zmožnost prenosa s človekovim dostojanstvom povezanega znanja in veščin kot tudi vre-
dnot, stališč in vedenja – ki jih posameznik pridobi na podlagi doseganja ciljev (1), (2) in (3) – v
prakso.

50 Študija primera: srednje šole na Goriškem

Za namen tega prispevka je bila v obdobju 2015-2017 izvedena študija prime-
ra v srednjih šolah v Sloveniji, natančneje na Goriškem, kjer po podatkih Statis-
tičnega urada Republike Slovenije (2014) živi 5.74 % celotne slovenske popu-
lacije. V šolskem letu 2014/15 je bilo na Goriškem 4.390 učencev srednjih šol
(Statistični urad Republike Slovenije). Javno veljaven srednješolski program na
Goriškem izvaja skupno 11 srednjih šol (tako javne kot zasebne srednje šole),
1 med katerimi so bile v raziskavo vključene tiste, ki izvajajo srednje splošno
izobraževanje (KLASIUS-SRV: 15002). Na začetku šolskega leta 2014/2015 je bi-
lo 3 7% vseh slovenskih srednješolskih učencev vpisanih v splošne ali tehniške
gimnazijske programe po Sloveniji (Statistični urad Republike Slovenije).

Empirična raziskava zajema intervjuje z učitelji in učiteljicami (v nadalje-
vanju: učitelji), ki poučujejo na srednjih šolah v goriški regiji in izvajajo v pre-
jšnjem odstavku omenjeno izobraževanje po KLASIUS-SRV: 15002. Raziskava
vključuje zgolj javne šole, kar pomeni, da zasebne srednje šole na Goriškem ni-
so bile vključene v raziskavo. Raziskovalna metodologija temelji na polstruk-
turiranih intervjujih. Intervjuvani so bili učitelji, ki poučujejo na področjih, ki
se v večjem ali manjšem obsegu lahko navezujejo na človekovo dostojanstvo:
zgodovina, sociologija, filozofija, slovenski jezik. To poglavje razkriva ključne
dejavnike, na katere je bila raziskava osredotočena:

1 Glej Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport.

raziskovanje v vzgoji in izobraževanju danes
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55