Page 48 - Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju danes. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2017. Digitalna knjižnica, Documenta 12
P. 48
ja. Bowie (2011) ugotavlja, da so filozofske in teološke ideje o dostojanstvu
aplicirane ter podvržene teoretiziranju v pravu in bioetiki, težko pa je takšne
primere najti v izobraževanju. Človekovo dostojanstvo se redko pojavlja v
povezavi z izobraževalnim procesom in še to zgolj v smislu otrokovih temel-
jnih pravic oz. spodbujanja učnega okolja, ki varuje otrokovo dostojanstvo in
človekove pravice. Medtem pa je opaziti pomanjkanje neposrednega teore-
tiziranja o človekovem dostojanstvu v teku izobraževalnega procesa in njegov-
ega vključevanja v kurikulum.

Pri tem se sprašujemo, ali je »izobraževanje o človekovem dostojanstvu«
sploh relevantno in kakšen je lahko njegov prispevek. Dejstvo je, da kljub ek-
stenzivni literaturi glede teoretiziranja o človekovem dostojanstvu še vedno
obstajajo številne nekonsistentnosti. Na eni strani se tako pojavljajo zatrjevan-
ja, da vsi ljudje niso rojeni s človekovim dostojanstvom, da ga je mogoče izgu-
biti (npr. Dupre, 2009) ter da ga je zato potrebno narediti za predmet posebne
zaščite. Na drugi strani je ideja, da je človekovo dostojanstvo inherenten in es-
encialen del človeka (npr. Miguel, 2002), zato ga ni mogoče odvzeti. Takšna in
številna druga nesoglasja kažejo, da je nadaljnje raziskovanje na tem področ-
48 ju nujno. V ta namen je potrebno izobraževati mlajše generacije ljudi, da bo-
do v prihodnosti lahko pozitivno vplivale na razvoj znanosti na tem področju.
Nadalje, izobraževanje o človekovem dostojanstvu lahko prispeva k prido-
bivanju znanja in različnih pogledov na človekovo dostojanstvo ter k razvijan-
ju kritičnega razmišljanja v zvezi s tem. To je še toliko pomembneje glede na
pomembno vlogo človekovega dostojanstva v demokratični družbi, kakor je
tudi relevantno za spodbujanje demokratične politične kulture nasploh. Ker
normativna zgradba demokratične družbe izhaja iz koncepta človekovega
dostojanstva, bi morale izobraževalne ustanove spodbuditi teoretiziranje o
tem konceptu in ga povezati predvsem z njegovo praktično perspektivo. Raz-
merje med izobraževanjem in kulturno platformo družbe bi se na takšen način
lahko vzajemno utrjevalo.

Prispevek zajema študijo izobraževalnega sistema v Sloveniji, in sicer se
osredotoča na raziskovalno vprašanje: Kako sodobni izobraževalni sistem
prispeva k »izobraževalnemu razvoju človekovega dostojanstva«. V drugem
razdelku prispevek opisuje relevantnost in glavne cilje »izobraževanja o člove-
kovem dostojanstvu« in ga pri tem predstavlja kot nujni sestavni del državljan-
ske vzgoje. V tretjem razdelku prispevek ponuja rezultate študije primera, izve-
dene na slovenskih srednjih šolah na Goriškem. Analiza izvedene kvalitativne
raziskave kaže, da je potrebno izobraževalni pristop izboljšati, da bi zagotovi-
li večje vključevanje človekovega dostojanstva v slovenski srednješolski izo-
braževalni sistem. Ozaveščanje o tem fenomenu omogoča boljše uresničevan-
je elementov demokratične družbe, zato je nujno, da izobraževalni sistem k
temu cilju intenzivno stremi.

raziskovanje v vzgoji in izobraževanju danes
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53