Page 21 - Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju danes. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2017. Digitalna knjižnica, Documenta 12
P. 21
kulturni zavesti gimnazijcev 21

Jožica Jožef Beg

Kulturna zavest in izražanje kot ena od osmih ključnih
zmožnosti

V prispevku bom predstavila nekatere ugotovitve iz raziskave o ključnih
zmožnostih pri pouku književnosti, ki so natančno predstavljene v doktor-
ski disertaciji Razvijanje ključnih zmožnosti pri književnem pouku v gim-
naziji (Jožef Beg, 2015). Omejila se bom na kulturno zavest in izražanje (tudi
kulturna zmožnost), ki je poleg sporazumevanja v maternem jeziku pri pou-
ku književnosti najpomembnejša ključna zmožnost in ima poleg spoznavne
vloge tudi vzgojni pomen.

Kulturna zavest in izražanje (tudi kulturna zmožnost) je v Uradnem listu
Evropske unije opredeljena kot »/s/poštovanje pomena kreativnega izražan-
ja zamisli, izkušenj in čustev v različnih medijih, vključno z glasbo, upodablja-
jočimi umetnostmi, literaturo in vizualnimi umetnostmi« (Priporočila …, 2006).
Kot vse ključne zmožnosti tudi ta sestoji iz znanja (npr. poznavanje lokalne, ev-
ropske in svetovne kulturne dediščine), spretnosti (npr. uživanje v umetniških
delih in v samoizražanju, prepoznavanje družbenih in gospodarskih priložnos-
ti v kulturnih dejavnostih) in odnosa, ki je za področje kulturne zavesti še pose-
bej pomemben:

»Pravo razumevanje lastne kulture in občutek identitete sta lahko osnova
za odprt odnos in spoštovanje do različnosti kulturnega izražanja. Poziti-
ven odnos zajema tudi ustvarjalnost, pripravljenost za negovanje estet-
skih možnosti z umetnostnim samoizražanjem in sodelovanje v kultur-
nem življenju« (prav tam).
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26