Page 206 - Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju danes. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2017. Digitalna knjižnica, Dissertationes 31
P. 206
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju danes
ne s področja kulture (CULTPOS)4 ter lestvico izobraževalnih virov doma
(HEDRES)5. V indeks ekonomskega, socialnega in kulturnega statusa so
vključen tudi vprašanje o številu knjig doma (ST28Q01), najvišja vrednost
na lestvici zaposlitve obeh staršev (HISEI) ter najvišja stopnja izobrazbe
obeh staršev glede na leta šolanja (PARED).
Posedovanje bančnega računa (FQ001Q06A) in predplačniške bančne
kartice (FQ001Q06B): 15-letniki so morali pri tem vprašanju odgovarjati,
ali imajo bančni račun oz. predplačniško bančno kartico. Možni so bili tri-
je odgovori – »da«, »ne« in »ne vem«, ki smo jih v bazi rekodirali tako, da
imajo le dve različni vrednosti – »da« (1)6, »ne« (0) in »ne vem, kaj to pome-
ni« (0).
Izobraževanje o upravljanju z denarjem pri posebnem predmetu
(FQ001Q01A), znotraj enega od predmetov (FQ001Q01B) ter pri aktivnosti
izven šole (FQ001Q01C): 15-letniki so odgovarjali na sklop vprašanj o tem,
ali so se kdaj izobraževali na področju upravljanja z denarjem ali pri poseb-
nem predmetu v šoli, znotraj enega od predmetov v šoli ali pri aktivnosti
izven pouka. Na vsa tri podvprašanja sta bila možna odgovora, ki smo jih
rekodirali v »da« (1) ali »ne« (0).
Pogovor o denarnih zadevah s starši in/ali skrbniki (FQ001Q002A) ter
pogovor o denarnih zadevah s prijatelji (FQ001Q002B): 15-letniki so odgo-
varjali na dve vprašanji o tem, kako pogosto se o denarnih zadevah (npr. o
porabi, varčevanju, bančništvu, investiranju) pogovarjajo s starši/skrbniki
ali drugimi odraslimi ter s prijatelji. Možni odgovori nanju so bili: »nikoli
ali skoraj nikoli« (1), »enkrat ali dvakrat na mesec« (2), »enkrat ali dvakrat
na teden« (3) ter »skoraj vsak dan« (4).
Napovednike dosežka finančne pismenosti smo analizirali s pomoč-
jo regresijske analize, za katero smo uporabili programa SPSS in IDB
Analyzer, ki nam pomaga pri računanju z verjetnimi vrednostmi.
Rezultati
V nadaljevanju bomo predstavili tri regresijske modele napovedovanja do-
sežka finančne pismenosti.
4 Lestvica je sestavljena iz odgovorov na vprašanja, ali ima vprašani doma klasično li-
teraturo, poezijo, umetniška dela ipd.
5 Lestvica je sestavljena iz odgovorov na vprašanje, ali ima vprašani doma svojo pisal-
no mizo, svoj prostor za učenje, računalniške izobraževalne programe, knjige, ki mu
pomagajo pri učenju, slovarje ipd.
6 Vrednosti v oklepajih so vrednosti, ki jih ima spremenljivka v bazi.
206
ne s področja kulture (CULTPOS)4 ter lestvico izobraževalnih virov doma
(HEDRES)5. V indeks ekonomskega, socialnega in kulturnega statusa so
vključen tudi vprašanje o številu knjig doma (ST28Q01), najvišja vrednost
na lestvici zaposlitve obeh staršev (HISEI) ter najvišja stopnja izobrazbe
obeh staršev glede na leta šolanja (PARED).
Posedovanje bančnega računa (FQ001Q06A) in predplačniške bančne
kartice (FQ001Q06B): 15-letniki so morali pri tem vprašanju odgovarjati,
ali imajo bančni račun oz. predplačniško bančno kartico. Možni so bili tri-
je odgovori – »da«, »ne« in »ne vem«, ki smo jih v bazi rekodirali tako, da
imajo le dve različni vrednosti – »da« (1)6, »ne« (0) in »ne vem, kaj to pome-
ni« (0).
Izobraževanje o upravljanju z denarjem pri posebnem predmetu
(FQ001Q01A), znotraj enega od predmetov (FQ001Q01B) ter pri aktivnosti
izven šole (FQ001Q01C): 15-letniki so odgovarjali na sklop vprašanj o tem,
ali so se kdaj izobraževali na področju upravljanja z denarjem ali pri poseb-
nem predmetu v šoli, znotraj enega od predmetov v šoli ali pri aktivnosti
izven pouka. Na vsa tri podvprašanja sta bila možna odgovora, ki smo jih
rekodirali v »da« (1) ali »ne« (0).
Pogovor o denarnih zadevah s starši in/ali skrbniki (FQ001Q002A) ter
pogovor o denarnih zadevah s prijatelji (FQ001Q002B): 15-letniki so odgo-
varjali na dve vprašanji o tem, kako pogosto se o denarnih zadevah (npr. o
porabi, varčevanju, bančništvu, investiranju) pogovarjajo s starši/skrbniki
ali drugimi odraslimi ter s prijatelji. Možni odgovori nanju so bili: »nikoli
ali skoraj nikoli« (1), »enkrat ali dvakrat na mesec« (2), »enkrat ali dvakrat
na teden« (3) ter »skoraj vsak dan« (4).
Napovednike dosežka finančne pismenosti smo analizirali s pomoč-
jo regresijske analize, za katero smo uporabili programa SPSS in IDB
Analyzer, ki nam pomaga pri računanju z verjetnimi vrednostmi.
Rezultati
V nadaljevanju bomo predstavili tri regresijske modele napovedovanja do-
sežka finančne pismenosti.
4 Lestvica je sestavljena iz odgovorov na vprašanja, ali ima vprašani doma klasično li-
teraturo, poezijo, umetniška dela ipd.
5 Lestvica je sestavljena iz odgovorov na vprašanje, ali ima vprašani doma svojo pisal-
no mizo, svoj prostor za učenje, računalniške izobraževalne programe, knjige, ki mu
pomagajo pri učenju, slovarje ipd.
6 Vrednosti v oklepajih so vrednosti, ki jih ima spremenljivka v bazi.
206