Page 201 - Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju danes. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2017. Digitalna knjižnica, Dissertationes 31
P. 201
dejavniki finančne pismenosti med slovenskimi petnajstletnicami in petnajstletniki
bila uporabljena pri merjenju finančne pismenosti v raziskavi PISA 2012,
temelji na definiciji finančne pismenosti OECD, vendar se malo razlikuje
in pravi, da finančna pismenost obsega znanje in razumevanje finančnih
konceptov in finančnih tveganj ter veščine, motivacijo in samozavest, da to
razumevanje in znanje uporabljamo pri finančnih odločitvah z namenom
izboljšanja blagostanja posameznikov in družbe ter sodelovanja v ekonom-
skem življenju (OECD, 2012a).
Glavne ugotovitve iz raziskav o finančni pismenosti
Kljub temu, da obstaja toliko vrst različnih definicij in posledično tudi raz-
iskav finančne pismenosti, so njihove ugotovitve med seboj skladne. Pri
vseh raziskavah je moč ugotoviti, da je znanje o financah oz. finančna pi-
smenost med posamezniki, ki so vključeni v raziskave, nizka, med posa-
mezniki, ki prihajajo iz držav v razvoju, pa je to znanje še posebej nizko.
Poleg tega sta glavni ugotovitvi raziskav finančne pismenosti tudi, da so
ženske manj finančno pismene kot moški ter da ima krivulja finančne pi-
smenosti glede na starost obliko obrnjenega U-ja, kar pomeni da so mla-
di in starostniki manj finančno pismeni kot pa osebe srednjih let. Finančna
pismenost je tudi povezana z višjim dohodkom ter višjo stopnjo izobraz-
be posameznikov, poleg tega pa tudi različne rasne in etnične manjšine v
različnih državah dosegajo nižjo stopnjo finančne pismenosti kot večinsko
prebivalstvo (Xu & Zia, 2012: 9). Raziskave, izvedene v razvitih državah,
tudi kažejo na povezavo med finančno pismenostjo in načrtovanjem za po-
kojninsko varčevanje, med finančno pismenostjo in sofisticiranim investi-
ranjem, med finančno pismenostjo in uspešnostjo odplačevanja hipoteke
ter med finančno pismenostjo in drugimi makroekonomskimi posledica-
mi. Raziskave, izvedene v državah v razvoju, pa so ugotovile, da sta finanč-
na pismenost in posedovanje bančnega računa povezana, da finančna pi-
smenost vpliva na posameznika pri tem, ali se bo zavaroval ali ne, da je v
teh državah tudi podjetniška pismenost nizka ter da je interes za finančno
izobraževanje velik.
Finančna pismenost in razlika glede na spol: V veliki večini raziskav so
ženske, ki so odgovarjale na test znanja o finančni pismenosti, dosegle niž-
ji rezultat kot moški ter večkrat obkrožile odgovor »ne vem«. Poleg tega so
svoje znanje o financah in svojo sposobnost za upravljanje z denarjem oce-
nile slabše kot moški. Prav ta razlika v finančni pismenosti med ženska-
mi in moškimi je skrb vzbujajoča, saj so ženske zaradi daljše življenjske
dobe in drugih dejavnikov ekonomsko ranljivejše kot moški, kar je poka-
201
bila uporabljena pri merjenju finančne pismenosti v raziskavi PISA 2012,
temelji na definiciji finančne pismenosti OECD, vendar se malo razlikuje
in pravi, da finančna pismenost obsega znanje in razumevanje finančnih
konceptov in finančnih tveganj ter veščine, motivacijo in samozavest, da to
razumevanje in znanje uporabljamo pri finančnih odločitvah z namenom
izboljšanja blagostanja posameznikov in družbe ter sodelovanja v ekonom-
skem življenju (OECD, 2012a).
Glavne ugotovitve iz raziskav o finančni pismenosti
Kljub temu, da obstaja toliko vrst različnih definicij in posledično tudi raz-
iskav finančne pismenosti, so njihove ugotovitve med seboj skladne. Pri
vseh raziskavah je moč ugotoviti, da je znanje o financah oz. finančna pi-
smenost med posamezniki, ki so vključeni v raziskave, nizka, med posa-
mezniki, ki prihajajo iz držav v razvoju, pa je to znanje še posebej nizko.
Poleg tega sta glavni ugotovitvi raziskav finančne pismenosti tudi, da so
ženske manj finančno pismene kot moški ter da ima krivulja finančne pi-
smenosti glede na starost obliko obrnjenega U-ja, kar pomeni da so mla-
di in starostniki manj finančno pismeni kot pa osebe srednjih let. Finančna
pismenost je tudi povezana z višjim dohodkom ter višjo stopnjo izobraz-
be posameznikov, poleg tega pa tudi različne rasne in etnične manjšine v
različnih državah dosegajo nižjo stopnjo finančne pismenosti kot večinsko
prebivalstvo (Xu & Zia, 2012: 9). Raziskave, izvedene v razvitih državah,
tudi kažejo na povezavo med finančno pismenostjo in načrtovanjem za po-
kojninsko varčevanje, med finančno pismenostjo in sofisticiranim investi-
ranjem, med finančno pismenostjo in uspešnostjo odplačevanja hipoteke
ter med finančno pismenostjo in drugimi makroekonomskimi posledica-
mi. Raziskave, izvedene v državah v razvoju, pa so ugotovile, da sta finanč-
na pismenost in posedovanje bančnega računa povezana, da finančna pi-
smenost vpliva na posameznika pri tem, ali se bo zavaroval ali ne, da je v
teh državah tudi podjetniška pismenost nizka ter da je interes za finančno
izobraževanje velik.
Finančna pismenost in razlika glede na spol: V veliki večini raziskav so
ženske, ki so odgovarjale na test znanja o finančni pismenosti, dosegle niž-
ji rezultat kot moški ter večkrat obkrožile odgovor »ne vem«. Poleg tega so
svoje znanje o financah in svojo sposobnost za upravljanje z denarjem oce-
nile slabše kot moški. Prav ta razlika v finančni pismenosti med ženska-
mi in moškimi je skrb vzbujajoča, saj so ženske zaradi daljše življenjske
dobe in drugih dejavnikov ekonomsko ranljivejše kot moški, kar je poka-
201