Page 205 - Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju danes. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2017. Digitalna knjižnica, Dissertationes 31
P. 205
dejavniki finančne pismenosti med slovenskimi petnajstletnicami in petnajstletniki

Vprašalnik o ozadenjskih dejavnikih je vseboval vprašanja o okolju,
v katerem 15-letniki živijo, o njihovih demografskih podatkih, o izobraz-
bi staršev, o virih, do katerih imajo dostop ipd. Vprašalnik o ozadenjskih
dejavnikih finančne pismenosti pa je preverjal, koliko izkušenj imajo 15-le-
tniki z denarjem, varčevanjem, bančnimi karticami, ali se o denarnih in fi-
nančnih zadevah s kom pogovarjajo, ali so bili kdaj vključeni v kakšen izo-
braževalni program na področju upravljanja s financami ipd.

Uporabljene spremenljivke
Dosežek pri preverjanju finančne pismenosti (verjetne vrednosti oz. plausi-
ble values): Vsak 15-letnik v raziskavi je reševal različen podsklop vprašanj,
zato je za razvrstitev dosežkov na lestvico potrebna posebna metodologija.
V PISI 2012 je bila uporabljena teorija odgovora na postavko (item response
theory – IRT), s katero lahko ocenimo povprečje dosežkov za merjene kom-
petence (tudi finančno pismenost). Ta teorija omogoča prepoznavo vzorcev
odgovorov in za napovedovanje verjetnosti, da bo posameznik oz. posame-
znica v vzorcu pravilno odgovoril/a na vprašanje, uporablja statistične mo-
dele, ki sestavljajo funkcijo zmožnosti pravilnega odgovarjanja na ostala
vprašanja (NCES, 2014).

Ker je vsak 15-letnik v vzorcu PISE 2012 za finančno pismenost odgo-
voril le na določen podsklop vprašanj, so njihovi dosežki ocenjeni kot ver-
jetne vrednosti (angl. plausible vlues). Za vsakega od 15-letnikov, vključenih
v raziskavo, je v bazi 5 verjetnih vrednosti. Te vrednosti predstavljajo distri-
bucijo možnih dosežkov za vsakega od 15-letnikov s podobnimi lastnostmi
in identičnimi vzorci odgovorov na postavke (NCES, 2014).

Spol: Vzorčeni 15-letniki so odgovarjali na vprašanje, ali so dekleta ali
fantje, v bazi pa je bilo to zabeleženo z 1, če je bil odgovor dekle, oz. z 2, če
je bil odgovor fant.

Ekonomski, socialni in kulturni status (ESCS): Ekonomski, socialni in
kulturni status je sestavljeni indeks, ki je že v mednarodni bazi podatkov
in je bil izračunan na ravni mednarodnega metodološkega centra raziska-
ve. Sestavljen je iz indeksa lastnina doma (HOMEPOS), ki združuje lestvi-
co, imenovano družinska lastnina (WEALTH)3, lestvico družinske lastni-

3 Lestvica je sestavljena iz odgovorov na vprašanja, ali ima vprašani svojo sobo, dostop
do interneta, DVD-predvajalnik, kolikšno je število mobilnih telefonov doma, števi-
lo televizij doma, število računalnikov, avtomobilov itd.

205
   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210