Page 432 - Edvard Vrečko in Fanika Krajnc-Vrečko (ur.), Primož Trubar, Pisma. Zbrana dela Primoža Trubarja, 10. Ljubljana: Pedagoški inštitut.
P. 432
dodatek
posvetnega, ki so, kot mi je znano, imeli pred 17 leti44 opravka z gospodom Primožem, pisali, da zavračajo
njegove zagovore.
Zavrnitev zagovora gospoda Trubarja na prvo vprašanje. Zakaj je gospod Primož zbežal in zakaj ga imajo
za heretika:
Gospod Primož Trubar ni ravnal po zapovedi Kristusa in kakor so ravnali apostoli, kot to sam prikazuje.
Zbežal je pred škofijskim cerkvenim zborom škofa Urbana45 blagega spomina, ki ga je iusto ordine vodila
ortodoksna katoliška skupščina. Toda apostole so preganjali neverniki in ko so ti spoznali svojo nevero,
so jih tisti, ki so bili prej preganjani, sprejeli medse. Toda z gospodom Primožem se kaj takega očitno ni
zgodilo. Gospod Urban, blaženi škof ljubljanski, je leta 47 sklical sinodo, na njej je citiral gospoda Primoža
in ga po §1, §2, in §346 zaradi nekaterih stvari, ki jih je proti katoliški veri pridigal, učil in počel, poklical
na zagovor.
Gospod Primož se je sinodi izognil, se podal na beg in tako priznal svojo krivdo. Zato je bil od celotne
sinode obsojen pro heretico & scismnatico, odvzete so mu bile nadarbine ljubljanske stolnice, odvzete so
mu bile knjige, nekatere so bile zažgane, nekatere pa obdržane. Zato se gospod Primož ne sme pritoževati,
če ga zmerjajo kot heretika in šizmatika. Kajti sinoda ga je spoznala za takega. To, da se je gospod Primož
kot pregnanec in v nemilosti vašega cesarskega veličanstva brez dovoljenja zopet vrnil v deželo ter si drznil
navkljub ukazu vašega cesarskega veličanstva in mojemu opominu še močneje kot prej vnašati razkol,
lahko vidi vsak. In, ali ni veliko zaničevanje vašega cesarskega veličanstva itd. bolj čislati deželne stanove
in mesčanstvo kot vaše cesarsko veličanstvo itd. Tudi to, da si je gospod Primož drznil, ne da bi me prišel
pozdravit, v mnoji škofiji pridigati ter s krstom ustvarjati zmoto in neprilike, lahko vsak presodi, da ni
umestno in prav mitere falcem in segetem alienam. Deželni stanovi in meščanstvo ne morejo v duhovnih
zadevah ničesar odločati.47 Dovoljenja za pridiganje, krščevanje in podeljevanje zakramentov dajejo tisti,
ki so za to določeni.
Na drugi člen, da je odpadnike vezal v zakon s kuharicami:
Gospod Primož, ki se vendar ponaša s poznavanjem Biblije, ne more dokazati, da bi v desetih stoletjih
kakšnemu duhovniku v orthodoxa catholica ecclesia dali v zakon žensko ali mu to dovolili. Samo on in
njegovi pomočniki so sedaj to počeli in še počenjajo.
Na tretji člen zagovora:
44 Pravilno verjetno pred 15 leti.
45 Škof Urban Tekstor (1491–1558), ljubljanski škof 1543–1558. Oster nasprotnik protestantizma.
46 Najverjetneje paragrafi kodeksa cerkvenega prava.
47 Za obravnavo krivoverstev, kar je bilo primer v Trubarjevem zagovoru, je bilo pristojno cerkveno sodišče. Prim. Vilfan S., Pravna
zgodovina Slovencev, Ljubljana 1996, 270.
432
posvetnega, ki so, kot mi je znano, imeli pred 17 leti44 opravka z gospodom Primožem, pisali, da zavračajo
njegove zagovore.
Zavrnitev zagovora gospoda Trubarja na prvo vprašanje. Zakaj je gospod Primož zbežal in zakaj ga imajo
za heretika:
Gospod Primož Trubar ni ravnal po zapovedi Kristusa in kakor so ravnali apostoli, kot to sam prikazuje.
Zbežal je pred škofijskim cerkvenim zborom škofa Urbana45 blagega spomina, ki ga je iusto ordine vodila
ortodoksna katoliška skupščina. Toda apostole so preganjali neverniki in ko so ti spoznali svojo nevero,
so jih tisti, ki so bili prej preganjani, sprejeli medse. Toda z gospodom Primožem se kaj takega očitno ni
zgodilo. Gospod Urban, blaženi škof ljubljanski, je leta 47 sklical sinodo, na njej je citiral gospoda Primoža
in ga po §1, §2, in §346 zaradi nekaterih stvari, ki jih je proti katoliški veri pridigal, učil in počel, poklical
na zagovor.
Gospod Primož se je sinodi izognil, se podal na beg in tako priznal svojo krivdo. Zato je bil od celotne
sinode obsojen pro heretico & scismnatico, odvzete so mu bile nadarbine ljubljanske stolnice, odvzete so
mu bile knjige, nekatere so bile zažgane, nekatere pa obdržane. Zato se gospod Primož ne sme pritoževati,
če ga zmerjajo kot heretika in šizmatika. Kajti sinoda ga je spoznala za takega. To, da se je gospod Primož
kot pregnanec in v nemilosti vašega cesarskega veličanstva brez dovoljenja zopet vrnil v deželo ter si drznil
navkljub ukazu vašega cesarskega veličanstva in mojemu opominu še močneje kot prej vnašati razkol,
lahko vidi vsak. In, ali ni veliko zaničevanje vašega cesarskega veličanstva itd. bolj čislati deželne stanove
in mesčanstvo kot vaše cesarsko veličanstvo itd. Tudi to, da si je gospod Primož drznil, ne da bi me prišel
pozdravit, v mnoji škofiji pridigati ter s krstom ustvarjati zmoto in neprilike, lahko vsak presodi, da ni
umestno in prav mitere falcem in segetem alienam. Deželni stanovi in meščanstvo ne morejo v duhovnih
zadevah ničesar odločati.47 Dovoljenja za pridiganje, krščevanje in podeljevanje zakramentov dajejo tisti,
ki so za to določeni.
Na drugi člen, da je odpadnike vezal v zakon s kuharicami:
Gospod Primož, ki se vendar ponaša s poznavanjem Biblije, ne more dokazati, da bi v desetih stoletjih
kakšnemu duhovniku v orthodoxa catholica ecclesia dali v zakon žensko ali mu to dovolili. Samo on in
njegovi pomočniki so sedaj to počeli in še počenjajo.
Na tretji člen zagovora:
44 Pravilno verjetno pred 15 leti.
45 Škof Urban Tekstor (1491–1558), ljubljanski škof 1543–1558. Oster nasprotnik protestantizma.
46 Najverjetneje paragrafi kodeksa cerkvenega prava.
47 Za obravnavo krivoverstev, kar je bilo primer v Trubarjevem zagovoru, je bilo pristojno cerkveno sodišče. Prim. Vilfan S., Pravna
zgodovina Slovencev, Ljubljana 1996, 270.
432