Page 364 - Edvard Vrečko in Fanika Krajnc-Vrečko (ur.), Primož Trubar, Pisma. Zbrana dela Primoža Trubarja, 10. Ljubljana: Pedagoški inštitut.
P. 364
listine
delno poznajo vero, življenje, vedenje in poklic obhajancev. Le-ti naj obhajance drugega za drugim skrbno
preverijo in preštejejo, in če bi bile med njimi neprimerne mlade osebe, za katere se dvomi, da poznajo ali
razumejo katekizem, ali če bi med njimi bil morda eden ali več takih, ki bi jim lahko očitali in dokazali
hude grehe, kakor so bogokletje, čarovnija, dolgotrajno sovraštvo ali zavist proti bližnjemu, kurbarija,
prešuštvo, oderuštvo, požrešnost in podobne javne pregrehe, naj te skupaj z mladino cerkveni služabnik
posebej izpraša, pouči in opomni na pravo pokoro, ter jih glede na primer pripusti ali za nekaj časa izloči.
Tudi starše, vse gospodarje in gospodinje moramo pridigarji večkrat pošteno opominjati, da dobro pazijo
na svoje otroke in posle ter se prepričajo, ali znajo in prav razumejo katekizem, tj. najimenitnejše nauke
naše prave krščanske vere in svoj poklic zvesto in marljivo opravljajo. Če pa starši vidijo in opazijo, da
mladi na domačiji v veri niso prav poučeni ali se sicer nekrščansko vedejo proti Bogu in ljudem, tedaj naj
jih dan ali dva, preden gredo k zakramentu, pošljejo nam
cerkvenim služabnikom. Te bomo, kakor se spodobi in po potrebi poučili. Če pa so starši pri tem zanikrni,
bodo o tem polagali račun na sodni dan.
In ko so obhajanci preverjeni, prešteti in tisti, ki so tega potrebni, posebej poučeni, jih je treba v skupnosti
ponovno pošteno opomniti na resen sklep, da svoje življenje odslej poboljšajo, na javno priznavanje prave
vere, na krščansko ljubezen in potrpežljivost itd ter izreči in opraviti javno spoved ter jih odvezati grehov.10
V nedeljo zjutraj po pridigi naj se pri enem od oltarjev opravi večerja po württemberškem redu, najprej naj
jo prejmejo moški, nato za njimi ženske.
Prav tako naj mežnar dobi navodilo za zvonenje, zlasti v primeru mrliča, in v nedeljo po litanijah naj bi
zvonil z majhnim zvonom, da bi vsakdo v mestu lahko vedel, kdaj se začne pridiga, da bi tudi tisti, ki so
obloženi z opravki ali prej ne vstajajo in tudi sicer niso radi dolgo v cerkvi in pri božji službi, o pravem
času lahko prišli k pridigi.
Konec cerkvenega reda
Takšen ali podoben cerkveni red, kakor je zgoraj oznanjen (predhodno naj se da v premislek vašemu
dostojanstvu in drugim pobožnim, razumnim kristjanom), bi se po pregledu in odobritvi evangeličanskih
teologov, knezov in mest lahko tukaj vzpostavil čez nekaj tednov. Po mojem mnenju, upravičeno proti
njemu ne more govoriti noben razumen, dobrosrčen kristjan.
10 Po navodilu württemberškega cerkvenega reda. Prim. E. Sehling, prav tam (op. 22).
364
delno poznajo vero, življenje, vedenje in poklic obhajancev. Le-ti naj obhajance drugega za drugim skrbno
preverijo in preštejejo, in če bi bile med njimi neprimerne mlade osebe, za katere se dvomi, da poznajo ali
razumejo katekizem, ali če bi med njimi bil morda eden ali več takih, ki bi jim lahko očitali in dokazali
hude grehe, kakor so bogokletje, čarovnija, dolgotrajno sovraštvo ali zavist proti bližnjemu, kurbarija,
prešuštvo, oderuštvo, požrešnost in podobne javne pregrehe, naj te skupaj z mladino cerkveni služabnik
posebej izpraša, pouči in opomni na pravo pokoro, ter jih glede na primer pripusti ali za nekaj časa izloči.
Tudi starše, vse gospodarje in gospodinje moramo pridigarji večkrat pošteno opominjati, da dobro pazijo
na svoje otroke in posle ter se prepričajo, ali znajo in prav razumejo katekizem, tj. najimenitnejše nauke
naše prave krščanske vere in svoj poklic zvesto in marljivo opravljajo. Če pa starši vidijo in opazijo, da
mladi na domačiji v veri niso prav poučeni ali se sicer nekrščansko vedejo proti Bogu in ljudem, tedaj naj
jih dan ali dva, preden gredo k zakramentu, pošljejo nam
cerkvenim služabnikom. Te bomo, kakor se spodobi in po potrebi poučili. Če pa so starši pri tem zanikrni,
bodo o tem polagali račun na sodni dan.
In ko so obhajanci preverjeni, prešteti in tisti, ki so tega potrebni, posebej poučeni, jih je treba v skupnosti
ponovno pošteno opomniti na resen sklep, da svoje življenje odslej poboljšajo, na javno priznavanje prave
vere, na krščansko ljubezen in potrpežljivost itd ter izreči in opraviti javno spoved ter jih odvezati grehov.10
V nedeljo zjutraj po pridigi naj se pri enem od oltarjev opravi večerja po württemberškem redu, najprej naj
jo prejmejo moški, nato za njimi ženske.
Prav tako naj mežnar dobi navodilo za zvonenje, zlasti v primeru mrliča, in v nedeljo po litanijah naj bi
zvonil z majhnim zvonom, da bi vsakdo v mestu lahko vedel, kdaj se začne pridiga, da bi tudi tisti, ki so
obloženi z opravki ali prej ne vstajajo in tudi sicer niso radi dolgo v cerkvi in pri božji službi, o pravem
času lahko prišli k pridigi.
Konec cerkvenega reda
Takšen ali podoben cerkveni red, kakor je zgoraj oznanjen (predhodno naj se da v premislek vašemu
dostojanstvu in drugim pobožnim, razumnim kristjanom), bi se po pregledu in odobritvi evangeličanskih
teologov, knezov in mest lahko tukaj vzpostavil čez nekaj tednov. Po mojem mnenju, upravičeno proti
njemu ne more govoriti noben razumen, dobrosrčen kristjan.
10 Po navodilu württemberškega cerkvenega reda. Prim. E. Sehling, prav tam (op. 22).
364