Page 298 - Edvard Vrečko in Fanika Krajnc-Vrečko (ur.), Primož Trubar, Pisma. Zbrana dela Primoža Trubarja, 10. Ljubljana: Pedagoški inštitut.
P. 298
pisma

To izjavo so zapisali v knjigo in jo imenovali Formula concordiae.2 Volilni in drugi knezi so vsem stanovom
rimskega cesarstva, ki priznavajo augsburško veroizpoved, po uglednih visoko učenih osebah poslali več
prepisanih primerkov te knjige. Pripisali so, naj skličejo vse svoje teologe, pridigarje in učitelje ter jim
predložijo omenjeno knjigo, da bi jo skrbno prebrali, poslušali in presodili. V kolikor najdejo v njej kaj
nepravilnega, božji besedi nasprotnega, naj to sporočijo. V kolikor pa ne najdejo ničesar takega, naj s
podpisom potrdijo, da se v njej vsi členi ujemajo s pravo, apostolsko, krščansko vero.
Takoj so se našli nekateri trmasti in ošabni kalvinci in flacijanci, ki nočejo podpisati.3 Tem so njih
oblastniki zapovedali, da zapuste njihovo ozemlje. Ostali, okrog 7000, pa so voljno podpisali in veselo
slavili Boga, da je dosežena ta enotnost.4
Potem, nekako pred 10 tedni, je naš prošt in kancler gospod dr. Jakob Andreae, ki je bil pri omenjenih
razpravah zavzeto in dolgo časa navzoč, iz Saškega prišel k nam v Tübingen. V navzočnosti gospodov
doktorjev: gospoda Theodorja Schnepfa, dr. Jakoba Heerbrandta in dr. Janeza Brenza sem mu poročal,5
kako je z vašo Cerkvijo na Štajerskem, Kranjskem in Koroškem, kako jezuiti in njihovi privrženci povsod
z zvijačo in lažnimi izmišljenimi pretvezami od pobožnega, zvestega, resnicoljubnega, z mnogimi velikimi
in odličnimi krepostmi ovenčanega kneza in gospoda, gospoda Karla, nadvojvode avstrijskega itd.
izsiljujejo stroge odloke zoper naše pridigarje in poslušalce. Zaradi tega so se trije častitljivi deželni stanovi
na Štajerskem, Kranjskem in Koroškem odločili, da njihovo knežjo svetlost zoper jezuite in papiste znova
ponižno prosijo, da se spoštuje sklep iz Brucka na Muri, namreč, da lahko vsakdo z mirno vestjo, brez
strahu za svoje imetje in pred preganjanjem svobodno izpoveduje augsburško veroizpoved ali papežniško
vero. Vsi štirje omenjeni teologi so mi svetovali, naj vam, trem deželnim stanovom, čimprej pošljem
primerek Formulae concordiae in vam pišem, da skličete svoje cerkvene služabnike in
učitelje ter jim Formulo predložite. To naj skupaj, skrbno in dobro premišljeno preberejo ter v kolikor
ugotovijo, da je v vseh delih skladna z augsburško veroizpovedjo, podpišejo. Vi pa jo podpisano čimprej
pošljite meni. Sam jo bom, kakor sem obljubil, prek Stuttgarta poslal gospodu dr. Jakobu Andreaeu na
Saško.6 Doktor Jakob mi je iz Stuttgarta takoj poslal izvod Formulae concordiae. Takoj drugi dan sem ga

2 O Formuli concordiae govori na kratko M. Rupel, Primož Trubar in Formula concordiae, Drugi Trubarjev zbornik, Ljubljana
1952, 65 sl. Besedilo Formule z znanstveno dokumentacijo gl. Die Bekenntnisschrifften der evangelisch-lutherischen Kirche,
Göttingen 1982, 735 sl.

3 Težave glede podpisa Formule so vzniknile že v samem začetku. Andreae si je nakopal sovraštvo kalvinistov, flacijancev pa tudi
filipistov in celo nekaterih pravovernih luterancev, ker se jim je zdela Formula preveč radikalna. Gl. M. Brecht, n. d., 679.

4 Slovesen podpis Formule je bil 25. junija 1580 v Dresdenu, podpisanih je bilo 8000 predikantov. Gl. M. Rupel, prav tam, 65.
5 Sestanek teologov s Trubarjem je bil okoli 18. oktobra 1579. Gl. M. Rupel, prav tam, 66; J. Rajhman, Prvi slovenski odziv na

Formulo Concordiae 1571, Znamenje 23 (1993), 1/2, 63–68.;
6 J. Andreae se je mudil na Saškem od 1576 in jo zapustil 1580. Gl. M. Brecht, n. d., 679.

298
   293   294   295   296   297   298   299   300   301   302   303