Page 33 - Tina Vršnik Perše (ur.). Strokovni delavci v poklicnem in strokovnem izobraževanju in njihov profesionalni razvoj. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2015. Digitalna knjižnica, Documenta 10.
P. 33
Spregovorimo še o pogojih vstopa v srednje strokovno izobraževanja ter načinu izbire
programa izobraževanja, starostnih ravneh in razporejanju dijakov v oddelke ter o ostalih
značilnostih tega izobraževanja, ki so bile za primerjavo z drugimi sistemi izobraževanja
zbrane v okviru Eurydice-a (Eurypedia, 2014), evropskega informacijskega omrežja za iz-
menjavo podatkov o izobraževanju.

V srednje strokovno izobraževanje se lahko vpiše, kdor je uspešno končal osnovno šolo
ali nižje poklicno izobraževanje. V dveletne programe poklicno-tehniškega izobraževanja
se lahko vpiše, kdor je uspešno končal srednje poklicno izobraževanje. V enoletne poklic-
ne tečaje se lahko vpiše, kdor je uspešno končal 4. letnik gimnazije ali zaključni letnik izo-
braževalnega programa za pridobitev srednje strokovne izobrazbe. Z izobraževalnim pro-
gramom se lahko določijo tudi posebne nadarjenosti oziroma psihofizične sposobnosti, če
so le-te potrebne za uspešno izobraževanje in opravljanje dela v določeni dejavnosti oziro-
ma stroki (Eurypedia, 2014).

Dijaki so ob vpisu stari praviloma 15 let. Izobraževanje je organizirano v enem ciklusu,
ki traja od dve do pet let, odvisno od vrste programa. V posameznih razredih so dijaki iste
starosti. Učitelji praviloma poučujejo iste predmete iste dijake več šolskih let (prav tam).

Posebnost poklicnega in strokovnega izobraževanja in učiteljev v njem je, da pripravljajo
dijake za opravljanje poklica, in to kljub temu, da je delež dijakov, ki po končanem poklicnem
izobraževanju nadaljujejo šolanje, visok. V zadnjem obdobju je okrog 75 % do 80 % generaci-
je, ki je zaključila triletno izobraževanje, nadaljevala v poklicnem-tehniškem izobraževanju
(3+2) (Bela knjiga, 2011, str. 242). Prehodnost dijakov srednjega strokovnega izobraževanja
na terciarno izobraževanje je v Sloveniji še bolj izrazita. V šolskem letu 2009/2010 se je vpisa-
lo 93,5 % poklicnih maturantov, ki so v celoti prvič uspešno opravili poklicno maturo, v viso-
košolske študijske programe (prav tam, str. 245). Ob izpolnjevanju pogojev za nadaljnje izo-
braževanje pa mora biti vsak, ki je končal katerega od programov poklicnega in strokovnega
izobraževanja, sposoben opravljati poklic, za katerega se je izobraževal. Zato je vloga učiteljev
v poklicnem izobraževanju nekoliko drugačna glede na vlogo učiteljev v splošnem izobraže-
vanju, saj se morajo odpirati navzven in se neposredno povezovati z delodajalci.

Poklicno in strokovno izobraževanje v Sloveniji v številkah

Za razumevanje konteksta, v katerem delujejo učitelji v poklicnem in strokovnem izobra-
ževanju, moramo poznati tudi nekatere statistične podatke, povezane s tem vidikom izo-
braževanja. Čeprav pri sposobnosti držav pri zamejevanju vse večje brezposlenosti mladih
igra pomembno vlogo veliko različnih dejavnikov, se kot eden od najpomembnejših kaže

33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38