Page 147 - Tina Vršnik Perše (ur.). Strokovni delavci v poklicnem in strokovnem izobraževanju in njihov profesionalni razvoj. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2015. Digitalna knjižnica, Documenta 10.
P. 147
dve tretjini višja pričakovanja v primerjavi s pričakovanji učencev ali dijakov. Navede-
ni rezultati omogočajo vpogled v razumevanje dogajanja med poukom, ki lahko učiteljem
in dijakom pomaga izboljšati kakovost poučevanja. Podoben vprašalnik bi namreč lah-
ko učitelji sestavili skupaj z dijaki, ga vzajemno rešili in primerjali rezultate. Tako bi služil
kot iztočnica evalvaciji in izboljšanju kakovosti pouka (Khine, 2005) in kot tak se tudi ne-
posredno nanaša na aktivno (samo)refleksijo v vzgojno-izobraževalnem procesu, ki je po-
memben dejavnik v profesionalnem razvoju učiteljev.
Pomembno je, da se zavedamo, da razredno klimo in pouk v njem sooblikujejo tako
dijaki s svojimi prepričanji in ravnanji kot učitelj s svojimi prepričanji in ravnanji. Kot po-
udarja tudi Fraser (1998, cit. po Brook idr, 2006) moramo nameniti raziskovalno pozor-
nost obema poloma. Značilnosti podobnosti in razlik med ocenami učiteljev in dijakov
lahko služijo kot pomembna smernica pri načrtovanju profesionalnega razvoja učiteljev
(Brekelmans in Wubbels, 1991).
Ob analizi razlik med ocenami dijakov in njihovih učiteljev so bile podrobneje ana-
lizirane razlike med 29 učitelji3 glede ujemanja njihovih odgovorov z odgovori dijakov, ki
jih poučujejo. V ta namen smo za vsakega učitelja izračunali povprečen odstotek skladnih
odgovorov z dijaki po vseh načinih obravnave nove snovi. V spodnji preglednici predsta-
vljamo povprečen odstotek za vsakega učitelja in nekaj osnovnih podatkov o posameznem
učitelju.
Preglednica 6: Povprečen odstotek skladnih odgovorov z dijaki po vseh postavkah za posame-
znega učitelja
Število Spol Dolž. Dolžina Formalna Vrsta izobrazbe Odstotek
dijakov učitelja zaposlitve zaposlitve izobrazba skladnih
v vzorcu v VIZ (v letih) izven VIZ pedagoška odgovorov
ženska (v letih) visoka pedagoška z dijaki
48 moški 16-20 magisterij neped.+PAI
61 ženska 6-10 0 magisterij pedagoška 33
40 ženska 11-15 0 magisterij neped.+PAI 33
22 moški 6-10 6-10 31
47 <2 0 visoka 30
3-5 28
3 Na 29 šolah, ki so predstavljale neslučajnostni namenski vzorec, je bil vnaprej izbran po en učitelj in en njegov razred
dijakov, ki so odgovarjali na iste postavke v zvezi z obravnavo učne snovi, kar je omogočilo neposredno primerjavo
med odgovori učitelja in njegovih dijakov.
147
ni rezultati omogočajo vpogled v razumevanje dogajanja med poukom, ki lahko učiteljem
in dijakom pomaga izboljšati kakovost poučevanja. Podoben vprašalnik bi namreč lah-
ko učitelji sestavili skupaj z dijaki, ga vzajemno rešili in primerjali rezultate. Tako bi služil
kot iztočnica evalvaciji in izboljšanju kakovosti pouka (Khine, 2005) in kot tak se tudi ne-
posredno nanaša na aktivno (samo)refleksijo v vzgojno-izobraževalnem procesu, ki je po-
memben dejavnik v profesionalnem razvoju učiteljev.
Pomembno je, da se zavedamo, da razredno klimo in pouk v njem sooblikujejo tako
dijaki s svojimi prepričanji in ravnanji kot učitelj s svojimi prepričanji in ravnanji. Kot po-
udarja tudi Fraser (1998, cit. po Brook idr, 2006) moramo nameniti raziskovalno pozor-
nost obema poloma. Značilnosti podobnosti in razlik med ocenami učiteljev in dijakov
lahko služijo kot pomembna smernica pri načrtovanju profesionalnega razvoja učiteljev
(Brekelmans in Wubbels, 1991).
Ob analizi razlik med ocenami dijakov in njihovih učiteljev so bile podrobneje ana-
lizirane razlike med 29 učitelji3 glede ujemanja njihovih odgovorov z odgovori dijakov, ki
jih poučujejo. V ta namen smo za vsakega učitelja izračunali povprečen odstotek skladnih
odgovorov z dijaki po vseh načinih obravnave nove snovi. V spodnji preglednici predsta-
vljamo povprečen odstotek za vsakega učitelja in nekaj osnovnih podatkov o posameznem
učitelju.
Preglednica 6: Povprečen odstotek skladnih odgovorov z dijaki po vseh postavkah za posame-
znega učitelja
Število Spol Dolž. Dolžina Formalna Vrsta izobrazbe Odstotek
dijakov učitelja zaposlitve zaposlitve izobrazba skladnih
v vzorcu v VIZ (v letih) izven VIZ pedagoška odgovorov
ženska (v letih) visoka pedagoška z dijaki
48 moški 16-20 magisterij neped.+PAI
61 ženska 6-10 0 magisterij pedagoška 33
40 ženska 11-15 0 magisterij neped.+PAI 33
22 moški 6-10 6-10 31
47 <2 0 visoka 30
3-5 28
3 Na 29 šolah, ki so predstavljale neslučajnostni namenski vzorec, je bil vnaprej izbran po en učitelj in en njegov razred
dijakov, ki so odgovarjali na iste postavke v zvezi z obravnavo učne snovi, kar je omogočilo neposredno primerjavo
med odgovori učitelja in njegovih dijakov.
147