Page 117 - Tina Vršnik Perše (ur.). Strokovni delavci v poklicnem in strokovnem izobraževanju in njihov profesionalni razvoj. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2015. Digitalna knjižnica, Documenta 10.
P. 117
glednica 3: Subjektivni pogled učiteljev na učenje in delo dijakov po posameznem vsebin-
skem sklopu
Vsebinski sklop7 M SD
Dinamični pogled na sposobnosti dijakov 3,92 0,60
Tradicionalni pogled na učenje in sposobnosti dijakov 2,54 0,65
Netoleranca do negotovosti 1,94 0,57
Sodelovalno, skupinsko učenje 3,68 0,58
Toleranca do negotovosti pri svojem delu 4,11 0,57
Vnašanje praktičnih problemov v poučevanje 4,24 0,62
Opomba. Učitelji so izražali strinjanje z navedenimi postavkami na petstopenjski lestvici.
Podatki v preglednici 3 kažejo, da so učitelji največ strinjanja izkazali ob postavkah,
ki so vključene v vsebinska sklopa Vnašanje praktičnih problemov v poučevanje in Toleran-
vsebinski sklop zajema 4 postavke, ki se navezujejo na dinamičen odnos do dijakov in do njihovega dela, ter pojasni 18,78
% skupne variance. Poimenovali smo ga Dinamični pogled na sposobnosti dijakov. Drugi vsebinski sklop zajema 5 postavk,
ki se nanašajo na tradicionalen odnos do dijakov in do njihovega dela ter pojasni 5,39 % skupne variance. Poimenovali
smo ga Tradicionalni pogled na učenje in sposobnosti dijakov. Tretji vsebinski sklop zajema 5 postavk, ki se nanašajo na
klasične oblike poučevanja (npr. frontalni pouk, poudarek na zapomnitvi snovi) in pojasni 3,88 % skupne variance.
Vsebinski sklop smo poimenovali Netoleranca do negotovosti. Četrti vsebinski sklop zajema 2 postavki, ki se nanašata
na stališča učiteljev do znanja definicij in skupaj pojasnita 2,18 % skupne variance. Vsebinski sklop smo poimenovali
Poznavanje definicij pri učenju. Zaradi nizke zanesljivosti vsebinski sklop Poznavanje definicij pri učenju, smo ga izločili
iz nadaljnjih analiz. Peti vsebinski sklop vsebuje 4 postavke, ki se nanašajo na pozitivna stališča do skupinskega dela
kot načina poučevanja ter pojasni 1,67 % skupne variance. Vsebinski sklop smo poimenovali Sodelovalno, skupinsko
učenje. Šesti vsebinski sklop vsebuje 3 postavke, ki se nanašajo na spodbujanje osebnostne rasti dijakov in pojasni
1,14 % skupne variance. Vsebinski sklop smo poimenovali Toleranca do negotovosti. Sedmi vsebinski sklop zajema 3
postavke, ki se nanašajo na pozitivna stališča do vnašanja resničnih in praktičnih problemov v poučevanje ter skupaj
pojasnijo 1,02 % skupne variance. Poimenovali smo ga Vnašanje praktičnih problemov v poučevanje. Dobljeni vsebinski
sklopi se v nekaterih pogledih skladajo s vsebinskimi sklopi, ki sta jih v svoji raziskavi izpostavila Bolhuis in Voeten
(2004), vendar je prišlo do nekaterih razlik zaradi priredbe in dodajanja postavk relevantnih za poklicno in strokovno
izobraževanje ter predvsem zaradi spremembe lestvice. V prvotni obliki vprašalnika je uporabljena prisilna izbira
med dvema postavkama, v naši raziskavi pa pet stopenjska lestvica za izražanje strinjanja.
7 Vsebinski sklop Dinamični pogled na sposobnosti dijakov vključuje postavke: Vsak dijak lahko napreduje, postane bolj uspešen;
Dijaki so sposobni samostojno delati; Razloge za dijakov neuspeh je mogoče odpraviti; Dijakom, ki dosegajo slabši uspeh, lahko po-
maga.
Vsebinski sklop Tradicionalni pogled na učenje in sposobnosti dijakov vključuje postavke: Šola je za dijake dolžnost, zato lah-
ko pričakujem težave pri motivaciji; Ko dijaki delajo v skupinah, se običajno naučijo napačne stvari drug od drugega; Od nekaterih
dijakov nikakor ne morem pričakovati napredka; Dijaki niso sposobni samostojno delati; Metoda diskusije vzame preveč časa glede
na svojo učinkovitost.
117
skem sklopu
Vsebinski sklop7 M SD
Dinamični pogled na sposobnosti dijakov 3,92 0,60
Tradicionalni pogled na učenje in sposobnosti dijakov 2,54 0,65
Netoleranca do negotovosti 1,94 0,57
Sodelovalno, skupinsko učenje 3,68 0,58
Toleranca do negotovosti pri svojem delu 4,11 0,57
Vnašanje praktičnih problemov v poučevanje 4,24 0,62
Opomba. Učitelji so izražali strinjanje z navedenimi postavkami na petstopenjski lestvici.
Podatki v preglednici 3 kažejo, da so učitelji največ strinjanja izkazali ob postavkah,
ki so vključene v vsebinska sklopa Vnašanje praktičnih problemov v poučevanje in Toleran-
vsebinski sklop zajema 4 postavke, ki se navezujejo na dinamičen odnos do dijakov in do njihovega dela, ter pojasni 18,78
% skupne variance. Poimenovali smo ga Dinamični pogled na sposobnosti dijakov. Drugi vsebinski sklop zajema 5 postavk,
ki se nanašajo na tradicionalen odnos do dijakov in do njihovega dela ter pojasni 5,39 % skupne variance. Poimenovali
smo ga Tradicionalni pogled na učenje in sposobnosti dijakov. Tretji vsebinski sklop zajema 5 postavk, ki se nanašajo na
klasične oblike poučevanja (npr. frontalni pouk, poudarek na zapomnitvi snovi) in pojasni 3,88 % skupne variance.
Vsebinski sklop smo poimenovali Netoleranca do negotovosti. Četrti vsebinski sklop zajema 2 postavki, ki se nanašata
na stališča učiteljev do znanja definicij in skupaj pojasnita 2,18 % skupne variance. Vsebinski sklop smo poimenovali
Poznavanje definicij pri učenju. Zaradi nizke zanesljivosti vsebinski sklop Poznavanje definicij pri učenju, smo ga izločili
iz nadaljnjih analiz. Peti vsebinski sklop vsebuje 4 postavke, ki se nanašajo na pozitivna stališča do skupinskega dela
kot načina poučevanja ter pojasni 1,67 % skupne variance. Vsebinski sklop smo poimenovali Sodelovalno, skupinsko
učenje. Šesti vsebinski sklop vsebuje 3 postavke, ki se nanašajo na spodbujanje osebnostne rasti dijakov in pojasni
1,14 % skupne variance. Vsebinski sklop smo poimenovali Toleranca do negotovosti. Sedmi vsebinski sklop zajema 3
postavke, ki se nanašajo na pozitivna stališča do vnašanja resničnih in praktičnih problemov v poučevanje ter skupaj
pojasnijo 1,02 % skupne variance. Poimenovali smo ga Vnašanje praktičnih problemov v poučevanje. Dobljeni vsebinski
sklopi se v nekaterih pogledih skladajo s vsebinskimi sklopi, ki sta jih v svoji raziskavi izpostavila Bolhuis in Voeten
(2004), vendar je prišlo do nekaterih razlik zaradi priredbe in dodajanja postavk relevantnih za poklicno in strokovno
izobraževanje ter predvsem zaradi spremembe lestvice. V prvotni obliki vprašalnika je uporabljena prisilna izbira
med dvema postavkama, v naši raziskavi pa pet stopenjska lestvica za izražanje strinjanja.
7 Vsebinski sklop Dinamični pogled na sposobnosti dijakov vključuje postavke: Vsak dijak lahko napreduje, postane bolj uspešen;
Dijaki so sposobni samostojno delati; Razloge za dijakov neuspeh je mogoče odpraviti; Dijakom, ki dosegajo slabši uspeh, lahko po-
maga.
Vsebinski sklop Tradicionalni pogled na učenje in sposobnosti dijakov vključuje postavke: Šola je za dijake dolžnost, zato lah-
ko pričakujem težave pri motivaciji; Ko dijaki delajo v skupinah, se običajno naučijo napačne stvari drug od drugega; Od nekaterih
dijakov nikakor ne morem pričakovati napredka; Dijaki niso sposobni samostojno delati; Metoda diskusije vzame preveč časa glede
na svojo učinkovitost.
117