Page 109 - Tina Vršnik Perše (ur.). Strokovni delavci v poklicnem in strokovnem izobraževanju in njihov profesionalni razvoj. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2015. Digitalna knjižnica, Documenta 10.
P. 109
pogled nazaj na dejavnost; 3. zavedanje o bistvenih vidikih; 4. ustvarjanje alternativnih
metod za dejavnost.

Lastni pogled na znanje in učenje (tudi lastno) je ključnega pomena pri tem, kaj na eni
strani pričakujemo od drugih (saj pogosto sklepamo na podlagi lastnih izkušenj), in hkra-
ti tudi, kaj pričakujemo od sebe. Če je posamezni učitelj do lastnega učenja (tudi npr. do
lastnih subjektivnih pojmovanj in njihovega vpliva na poučevanje) optimistično narav-
nan, je mogoče z večjo verjetnostjo pričakovati, da bo na podlagi dodatnega izobraževanja
in usposabljanja pri njegovem ravnanju v razredu prišlo do sprememb, kakor če je do la-
stnega učenja, sprememb in razvijanja kompetenc naravnan pesimistično.

V raziskavi smo pozornost posvetili subjektivnim pogledom učiteljev na lastno učenje,
saj smo ugotavljali, da je mogoče na podlagi pogledov na lastno učenje sklepati tudi o spre-
minjanju ravnanj pri poučevanju. Subjektivne poglede učiteljev smo analizirali na podla-
gi vsebinskih sklopov,3 sestavljenih iz rezultatov raziskave, opravljene v okviru evalvacij-
ske študije.

3 Subjektivne poglede učiteljev na učenje in delo dijakov smo preverjali s 40 postavkami, za katere so učitelji navajali, v
kolikšni meri se z njimi strinjajo. Strukturo vključenih postavk smo preverili s faktorsko analizo, ki je pokazala, da po-
stavke smiselno merijo 7 faktorjev (KMO = ,912; Bartletov test sferičnosti: χ2[561]= 13311,391; p < 0,001).

Prvi faktor oz. vsebinski sklop zajema 5 postavk, ki pojasnijo 18,94 % skupne variance in se nanaša na aktivno notranje
regulirano učenje. Poimenovali smo ga Znanje kot aktivna konstrukcija. Drugi vsebinski sklop zajema 5 postavk, ki
skupaj pojasnijo 8,58 % skupne variance in se nanašajo na zunanje regulirano učenje, zato smo ga poimenovali Zunanja
regulacija učenja. Tretji vsebinski sklop zajema 6 postavk, ki skupaj pojasnijo 3,50 % skupne variance in se nanašajo na
Nedinamičen odnos do lastnega učenja. Četrti vsebinski sklop zajema 2 postavki, ki pojasnita 1,82 % skupne variance
in zajemata odnos do lastnih napak. Poimenovali smo ga Dinamičen odnos do lastnih napak. Peti vsebinski sklop
zajema 2 postavki, ki pojasnita 2,14 % skupne variance in se nanašata na učenje z opazovanjem in sodelovanjem s
kolegi. Poimenovali smo ga Sodelovalno, skupinsko učenje. Šesti vsebinski sklop zajema 3 postavke, ki skupaj pojasnijo
1,78 % skupne variance ter se nanašajo na reproduciranje znanja, zato smo ga poimenovali Znanje kot reprodukcija.
Sedmi vsebinski sklop zajema 3 postavke, ki skupaj pojasnijo 1,51 % skupne variance in zajemajo odnos do rezultatov
raziskav, zato smo ga poimenovali Odnos do raziskovanja. Osmi vsebinski sklop zajema 4 postavke, ki skupaj pojasnijo
1,51 % skupne variance in se nanašajo na pozitiven odnos do lastnega učenja. Poimenovali smo ga Dinamičen pogled na
lastne sposobnosti. Deveti vsebinski sklop zajema 5 postavk, ki skupaj pojasnijo 1,42 % skupne variance in se nanašajo na
samostojno učenje. Poimenovali smo ga Notranja regulacija lastnega učenja.

109
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114