Page 65 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 65
rije države kot izraz razmerja 65  
med posameznikom in družbo
Konvencija

Nekoliko posplošeno bi lahko trdili, da predstavlja najvišji kri­
terij, ki ureja skupno življenje ljudi v družbeni organizaciji, v
Evropi zakon, na Kitajskem pa obrednost (li 禮). (Idejne osnove
za to razliko lahko najdemo v razlikah splošnega samorazumevanja po­
sameznika, ki so opisane v prejšnjem poglavju).

Obrednost li 禮

V konfucijanski družbi tradicionalne Kitajske države vseobsežna
družbena tipizacija torej ni temeljila na pravu, temveč na normah obred­
nosti (li 禮). Ta kategorija je v sebi združevala celovitost vseh družbenih
pravil, form in ceremonij. Obred kot poglavitni vedenjski kriterij druž­
bene ureditve se je na Kitajskem oblikoval že med najzgodnejšimi kul­
turnimi obdobji; svojo uradno dominantno pozicijo je ohranil vse do
poznega 19. stoletja. (O kasnejšem razvoju in vlogi tega pojma znotraj
ideologije L. R. Kitajske bo govora nekoliko kasneje.)

Že v Knjigi dokumentov (書經) najdemo nemalo obrednih predpi­
sov. Ti dokazujejo, da je obred že v obdobju dinastije Shang (16.–11. stol.
pr. n. št.) predstavljal pomemben moment politične etike. Že takrat je
obred vladarju predpisoval enake dolžnosti kot posameznim državlja­
nom. Vendar v tem najzgodnejšem obdobju kitajske civilizacije tudi na­
čelo pravičnosti (yi 義) ni bilo nič manj pomembno.

Pri konfucijanskem načelu obrednosti namreč ne gre samo za obred
oziroma ritual v ožjem pomenu besede, temveč za obred kot družbeno
imanentno konvencijo, formalno etiketo, ki v sebi združuje tako moralno
(nravnost), kot tudi utilitaristično-pragmatično (socialna učinkovitost)­
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70