Page 62 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 62
jana s. rošker ■ kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno

Sodobni kitajski zgodovinar Hou Wailu je ob tem zapisal:

朱熹說, 不同身分的人有不同的‘理‘,也有不同的道德. 統
治者有統治者的‘理‘, 因此得認真貫徹執行管治去完成統
治者的‘極致‘. 被統治者有被統治者的‘理‘, 他們必須俯
身屈服, 去完成被統治者的‘極致‘.
Zhu Xi trdi, da ljudje različnih socialnih položajev razpolagajo tudi z različnimi
»Liji«, s tem pa tudi z različno moralo. Vladar ima vladarski »Li«, zato mora ve­
stno izvajati svojo oblast in s tem doseči vrhunec svojega vladarskega položaja. Podlo­
žniki pa imajo »Li« podložnikov; torej se morajo pokoriti in biti poslušni, ter tako do­
seči popolnost v svoji vlogi. (Hou 1980, 397)

Hou Wailu je zapisal še več primerov, s katerimi je želel dokazati, na
kakšen način je Zhu Xijeva etika in njegova reinterpretacija zgodnjekon­
fucijanskih idej podpirala in razvijala obstoječe socialne razlike:

Zhu Xi je svoj izrek »Ohranjaj Li neba in zatiraj svoja koprnenja«35
istovetil s Konfucijevim citatom:

克己復禮為仁.
Nadzoruj svoj egoizem, uresničuj svojo nravnost, da boš lahko dosegel pravo človeč­
nost. (Kongzi 2012a, Yan Yuan, 1)

那不是偶然的. 所謂的 ‚人欲‘ 是指人民的物質要求, 如
依, 食, 等等. 人們為了生存下去, 前仆後繼地進行了反
封建主義的鬥爭, 這些都被統治者的視為大逆不道的 ‚人
欲‘. 統治者窮凶極惡地虐待人民的行為, 則算是純粹的 ‚
天理‘. 這真是極為荒謬的邏輯!
To ni naključje. T. i. »človeška koprnenja« lahko razumemo tudi kot materialne po­
trebe ljudstva, kot so na primer obleke ali prehrana. Dejstvo, da je bilo ljudstvo v svo­
ji bedi prisiljeno zoperstaviti se fevdalni36 diktaturi, če je le hotelo preživeti, so vladarji
dojemali kot neverjetno nesramno obnašanje. Medtem pa so sami še veliko nesramneje
zatirali in izkoriščali ljudstvo in tovrstno obnašanje se je častilo kot čisti nebeški »Li«.
Kako absurdna logika! (Hou 1980, 307).

Klasična dela zgodnjega konfucianizma obravnavajoTian天 (Nebo,
naravo) in Shang dija 上帝 (vrhovnega vladarja, vrhovno božanstvo) sko­
rajda kot osebi. Za osebnega Boga, (ki bi lahko privedel do pojmovne­

35 存天理, 去人欲 (Zhu 2014, Zhuzi shisi, Xun men ren wu, 45)
36 Izraz »fevdalno« moramo, kadar se pojavlja v zgodovinskih ali političnih delih prve polovice 20.

stoletja, jemati z rezervo, saj predstavlja davek siniziaciji marksistične teorije. Tradicionalna kitajska
ekonomija namreč že od 3. stoletja pred našim štetjem ni imela atributov, ki so značilni za fevdalni
sistem.
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67