Page 28 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 28
jana s. rošker ■ kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno
psihološkem smislu pa jo je mogoče povezati z odsotnostjo pojma antro­
pomorfnega boga. Vse filozofsko-religiozne iztočnice v tej smeri so bile
na Kitajskem največkrat že v kali zadušene. Zato nikoli niso bistveno
vplivale na oblikovanje konkretne družbene stvarnosti Kitajske.

Metafizična in pragmatična etika: od vere v božanstva
do moralnega sebstva

Tekom 20. stoletja je bilo med kitajskimi izobraženci, delno kot rezul­
tat vse obsežnejšega spoznavanja zahodne miselnosti oziroma zahodnih
teorij in idejnih struj, vse pogosteje v ospredju vprašanje specifičnih po­
sebnosti razmerja med religijo in kulturo. Predvsem struja modernih
konfucijancev, ki se je oblikovala na pragu prejšnjega stoletja, se je ve­
liko ukvarjala s tovrstnimi vprašanji. Skozi optiko teh problemov – in s
pomočjo zahodnih socioloških, kulturoloških ter religioloških teorij –
so se ponovno lotili raziskovanja verovanj in inštitucij, ki so prevladale
na kitajskem ozemlju v času t. i. »osnega obdobja« (Jaspers 2003). Pred­
vsem t. i. 2. generacija1 modernega konfucijanstva se je na tem področju
dokopala do precej pomembnih novih spoznanj, katere bomo poskušali
na kratko predstaviti v tem poglavju, kajti za dosledno razumevanje po­
sebnosti kitajskega koncepta države in državnosti, so ti izsledki nadvse
pomembni.

Nastavke antropomorfnega Boga je mogoče najti še v politični eti­
ki dinastije Shang (商 okr. 16.–11. stol. pr. n. št.), katere družbeni ustroj
se po vsej verjetnosti ni bistveno razlikoval od predhodne dinastije Xia (
夏). Vendar pa je o dinastiji Shang znanih veliko več konkretnih podat­
kov, kajti v znameniti Knjigi dokumentov (Shu jing 書經) je obravnavana
veliko izčrpneje kot dinastije iz predhodnega obdobja. Shangski Bog bi
v svojih idejnih posledicah lahko privedel do pojmovnega ločevanja su­
bjekta in objekta in s tem do individualističnega samorazumevanja po­
sameznika. Politično etiko dinastije Shang je mogoče razumeti samo v
povezavi z njeno religijo, kajti vse družbene teorije tega obdobja so bile
zgrajene na osnovi religioznih predstav. Med tema dvema miselnima sis­
temoma ni bilo jasne razmejitve.

1 K prvi generaciji modernega konfucijanstva običajno štejemo Liang Shuminga 梁漱溟 (1893–
1988), X­ iong Shilija 熊十力 (1885–1968), Zhang Junmaija 張君勱 (1886–1969), Feng Youlana 風
友蘭 (1859–1990) ter He Lina賀麟 (1902–1992), k drugi Mou Zongsana 牟宗三 (1909–1995),
Tang Junyija唐君毅 (1909–1978), Xu Fuguana 徐复觀 (1903–1982) in Fang Dongmeija方東美

(1899–1977), k tretji pa še živeče filozofe Du Weiminga 杜維明 (*1940), Cheng Zhongyinga 成
中英 (*1935), Liu Shuxiana 劉述先 (*1934) in Yu Yingshija 余英時 (*1930).
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33