Page 27 - Rošker S., Jana. Kjer vlada sočlovečnost, je ljudstvo srečno. Tradicionalne kitajske teorije države. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2014. Digitalna knjižnica, Dissertationes 27
P. 27
teorije države kot izraz (samo)razumevanja posameznika 27

ti univerzalni­faktorji variabilni in prav ta variabilnost omogoča individualne zna­
čilnosti posameznika. Zato lahko individualizacija pomeni samo psihološki razvojni
proces, ki izpolnjuje dana individualna določila, ali, z drugimi besedami, ki iz člove­
ka naredi prav to določeno bitje, katero je. S tem človek ne postane samosvoj v utečenem
pomenu te besede, temveč samo izpolnjuje posebno značilnost, kar se, kot rečeno, od ego­
izma ali individualizma razlikuje kot dan od noči. Glede na to, da je človeški indivi­
duum kot živeča celota sestavljen iz samih univerzalnih faktorjev, je torej tudi popol­
noma kolektiven in ne predstavlja nasprotja kolektivizmu. Individualistično poudar­
janje posebnih značilnosti posameznika je torej v nasprotju s tem osnovnim dejstvom
živega bitja. Individualizacija pa stremi ravno za življenjskim skupnim delovanjem
vseh faktorjev. (C. G. Jung, iz: Abegg 1970, 210)
Zaradi organskega ustroja tako urejene družbe se tudi razdelitev pri­
stojnosti v družbi popolnoma razlikuje od tradicionalne evropske. Tukaj
gre namreč za t. i. »stopničasto odgovornost« (prim. ibid., 183).
To razumevanje se v svojem bistvu pokriva z osnovnim pojmovan­
jem stvarnosti, na kateri temelji kitajska tradicija. To, kar je »splošno­
človeško«, ima tukaj večji pomen kot individualne značilnosti (Rošker
1996, 14). Po tem pojmovanju ima vsak človek v družbi svoje natanko
določeno mesto, h kateremu sodi tudi natanko določena pot (dao 道).
Kljub temu pa posameznik v družbi stremi za tem, da bi čim bolje iz­
polnil svoj »socialni namen«, kajti čim bolje se nekdo znotraj organske
skupnosti razvija, tem skladnejše je tudi življenje celotne družbe, kar pa
se zopet pozitivno izraža v osebnem bistvu vsakega posameznika. Nega
osebnosti (xiu shen 修身), ki je predstavljala osrednjo metodo tovrstnega
notranjega izpopolnjevanja posameznika, naj bi v idealnem primeru pri­
vedla do etično in moralno popolnega modreca (sheng ren 聖人). Dvoj­
na narava notranje izpopolnitve na eni, in moralno neoporečne sociopo­
litične odgovornosti posameznika na drugi strani je prihajala do izraza
v klasični frazi neisheng waiwang 內聖外王 (notranji modrec in zunanji­
vladar).
Tovrstno pojmovanje je mogoče razumeti tudi kot dediščino gen­
tilne družbe, katere bistvo je kitajska zgodovina ohranjala v vseh forma­
cijah družbe. Notranja enovitost skupnosti, ki temelji na »skupnem in
kombiniranem delu«, se tako ni oblikovala na ravni normiranih pred­
postavk, ki bi jih narekovala lastniška razmerja (torej na osnovi nekakšne
od zunaj vsiljene, tuje objektivnosti) temveč kot kombinacija dela v smi­
slu »medsebojnih razmerij individuumov, ki delo opravljajo«. (ibid., 74)
Ta načela so lahko po eni strani tudi plod posebnosti azijskega na­
čina proizvodnje, ki temelji na visoko razviti sposobnosti kooperacije, v
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32